Forum

Hjælp jeg er en plante morder *agurker*

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Skyggen, 13. maj 2005 kl. 11.12

Hvad gør jeg forkert,kan ikke få min agurker til at gro, sæl de 2 jeg har i den der kalærkasse er gået ud nu,,er det for tidligt,,de står i drivhus, har ogse købt en saras sorte øjene, der er ogse ved at gå ud,,,jeg vander hverdag,,og min grønpeber ser sgu heller ikke ud til at klare den og min chilliplanter hænger sgu noget med næbet"grænene",, hvad gør jeg forkert,,
Mine tomater ser ud til at klare det fint og min jordbær,,at andet går ud i mit drivhus.

MVH
Michael

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 13. maj 2005 kl. 12.33

Det er alt for tidligt at plante agurker ud i drivhuset nu, hvis det ikke er opvarmet. Behold dem i vindueskarmen ihvertfald 2–3 uger endnu.

Selv chili og peperfrugt er lige tidligt nok. Jordtemperaturen skal helst være mindst 15 grader døgnet rundt, og det er den endnu ikke i drivhus. Chilierne går dog næppe ud. Det er ikke godt for dem, men de vil sikkert begynde at gro, når det har været varmt et stykke tid.

Tomaterne kunne også godt have ventet lidt, men de klarer den som regel alligevel.

Prøv at kigge lidt i en have eller drivhus-bog. Der står som regel noget om, hvornår man kan plante hvad ud. Husk iøvrigt, at foråret er lidt senere/koldere i år end sædvanligt.

Jeg afskyr forresten kapilærkasser, og foretrækker rigtig jord. Men det er vel en smags sag.

Pas på ikke at vande FOR meget. Og vand med tempereret vand – ikke koldt vand fra hanen.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skyggen, 13. maj 2005 kl. 14.25

Wow,der er sgu godt nok meget man skal lære når man får drivhus,hvor må man ikke vande med kold vand?og jeg spurte da hende damen der soldte mig alle planterne hun sage jeg sagtens kunne plante det hele ud nu,men igen jeg må lære på den hårde måde,Men hvordan får du dine agurke til at gro uden kapilærkasser alle sige det kan man ikke uden dem,jeg kan heller ikke lig den,men vil gerne ha argurk,?,Jeg tænkede den samme da jeg fik mit DH,,ingen nye ting folk kunne i gamle dage så ting til at gro ude kapilærkasser og plante sække så kan jeg ogse,men har som sagte lade min overtale,men kan man ude vil jeg helst det,,hade plastik i mit DH,
ps,har prøvet at plante en Rose i mit DH,,tror i den bliver stor og flot? kan man entlig det?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skyggen, 13. maj 2005 kl. 14.26

Ps gi mine plante mellem 20–30 liter vand om dagen

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 15. maj 2005 kl. 17.38

Hej Michael
Syntes du skal købe politikens bog om drivhuset, giver et fint indblik i hvordan og hvornår med det meste(er på bud i føtex uge 20. 80 kr...')Er selv ny i drivhuset, men har læst denne bog og er ikke så "frustreret" som du lyder hihi.Hmmm 20–30 liter vand lyder af meget.

Hilsen
Lars

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skyggen, 16. maj 2005 kl. 15.49

:) troede ikke man kunne vande for meget,jeg må finde en føtex foretning, nogen der hved hvor der ligger en nær Hundested, Takker Lars,,

Mvh Michael

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 18. maj 2005 kl. 20.44

Det er temmelig nemt at få drivhusplanter til at gro i jord. Det gælder også agurker.

Med risiko for at få en række havefolk på nakken kan jeg ikke lade være med at kommentere den holdning, der i mange år har været den fremherskende i dansk drivhus-litteratur.

Det er er efterhånden lykkedes at få folk til at tro, at man ikke kan dyrke noget som helst i et drivhus, hvis man ikke bruger kapilærkasser eller drypvandingsanlæg.

Og jord, må man da slet ikke bruge – puha! Man skal bruge sphagnum og vande med vand tilsat drivhusgødning, som er en flydende kunstgødning.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der måske er involveret økonomiske interesser i disse skriverier, at nogle måske har interesse i at få folk til at tro, at man behøver at købe en masse aldeles unødvendige ting for at dyrke planter i et drivhus.

Jeg har i mange år dyrket i drivhus i helt almindelig jord gødet med helt almindelig velomsat kompost. I løbet af året tilføres næsten omsat kompost nogle gange. Planterne, der jo ikke ved bedre, gror fint. De giver et udmærket udbytte. Mere end rigeligt til husstanden.

Selvom jeg tænker rigtig grundigt efter, kan jeg ikke komme i tanke om en eneste planteart, der som sit naturlige voksemedie har sphagnum tilsat kunstgødning, eller som fra naturens hånd får tilført vand med kunstgødning lidt efter lidt.

Jeg kan derimod komme i tanke om en hel del planter, der gror uden hjælp i helt almindelig jord.

Bortset fra det, er det en god ide at købe eller låne en drivhusbog. Det kunne udmærket være Politikens bog om drivhuset. Det er en god og grundig bog med mange værdifulde informationer. Men tænk på bemærkningerne herover, når du læser bogen.

Med venlig hilsen
Brian Krause
www.gourmethaven.dk/

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asger B.S, 22. februar 2008 kl. 19.43

Hvordan planter man mango, jeg har en mango kerne og vil gerne plante den. min far siger at man skal lægge den i blød i 48 timer eller 24?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 22. februar 2008 kl. 20.07

24 timer er nok og da kernen/frøet godt kan være meget hårdt, så rids med en kniv eller sandpapir, så vil den næsten med garanti spire.

Helle – www.helleshave.dk

Nyt svar til emnet »Hjælp jeg er en plante morder *agurker*«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælp jeg er en plante morder *agurker*

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider