Forum

Kamille eller ukrudt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 30. marts 2019 kl. 10.14

Sidste forår såede jeg massevis afg kamillefrø - de er jo bittesmå, så det blev til virkelig mange. Der kom to usle planter!
Nu her til foråret er bedet fuldt af sådan nogle som på billedet. Er det mon kamillerne, der er spiret, eller er det bare ukrudt?
Jeg venter lige med at luge ;)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. marts 2019 kl. 10.50

Dufter de af kamille, hvis du buldrer bladene?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. marts 2019 kl. 10.50

*nuldrer

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 30. marts 2019 kl. 11.14

Det var da godt nok dagens intelligente spørgsmål :D Ja, det gør de. Ikke stærkt, og mest "grønt" med et strejf af kamille.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. marts 2019 kl. 11.58

Det ligner skivekamille, men de tre arter lugtfri-, skive-, og velduftende er meget ens. Det er kun duften, der afgør det. Og skive- og lugtløs er, om ikke direkte usunde, så bør man ikke bruge dem som te, eller helseurt.

Du må vente til de blomstrer!

Mvh
Tine

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 30. marts 2019 kl. 14.18

Hvis bare det ligner kamille, så er det velduftende. Jeg har aldrig haft nogen af de andre i haven - eller bare i omegnen, og der er masser! og kun dér hvor jeg har sået. Jeg var mere bange for at det var noget andet ;) Og da de fylder et ½ bed, ville jeg lige vide, om de skulle luges helt væk eller bare udtyndes.
Jeg kan fint se forskel på dem, når først de blomstrer - og derfor ved jeg, at der er en lille bestand af skive-kamille ca. ½ km væk.
Lugtfri kamille plukker jeg i stor stil på markerne - samme afstand eller mere - til plantefarvning hvert år, så det kunne måske være den, men jeg tvivler. Dem der ender på kompostbunken i nærheden har jo været kogt. Og jeg tror ikke, nogen af dem ville invadere haven helt lokalt uden "mellemstationer".
Mange tak for hjælpen.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 28. maj 2019 kl. 18.58

Så er mysteriet løst. De blomstrer, og der er ægte kamille. Her er en overskåret blomst.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. maj 2019 kl. 19.49

Så fin. Er du vild med kamillete?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 28. maj 2019 kl. 20.58

Næh, egentlig ikke, men jeg ville bare se. om de ville gro. Det ville de så med et års forsinkelse. Jeg er bare nysgerrig ;)

Nyt svar til emnet »Kamille eller ukrudt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kamille eller ukrudt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider