Forum

Rådne æbler?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Svitzer, 21. august 2018 kl. 9.39

Her er der mon nogen der kan fortælle om det er så smart det jeg gør?
Jeg har fået en masse æbler til vores hest :-)
Men de holder jo ikke evigt så dem der mugner/rådner smider jeg ud i køkkenhaven for så ender de i jorden der og giver måske noget godt til jorden ? Eller?
Måske det ikke er så godt for det er jo vel svampe angreb jeg tilføre jorden så ?
Håber nogen ved noget.
Kan ikke rigtigt finde noget online.
Mvh. Charlotte

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2018 kl. 10.27

Der er forskel på, om der er sygdom i æblerne, eller om de blot hensygner af alderdom. Sygdomsramte æbler skal holdes langt væk fra æbletræer.

Dine æbler er nedfaldsfrugt, og har fået stød, da de ramte jorden. Måske flere under transporten hen til dig. Det nedsætter holdbarheden, men er uskadeligt i køkkenhaven og kompostbunken.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 21. august 2018 kl. 11.50

Det er en god ting at lade den rådnende frugt (æbler, pærer, blommer og andet) blive liggende i haven.
Det er en vigtig næringskilde for insekter, hvepse, fluer og især sommerfugle som Admiral, Det Hvide C, samt en mængde forskellige natsommerfugle.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 22. august 2018 kl. 5.19

Gul monilia kan smitte fra nedfaldsæbler op på træet eller andre træer.

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/102.html

Hvis der er antydning af mistanke om gul monilia (se billeder), bør nedfaldsæbler overdækkes med jord og komposteres.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. august 2018 kl. 8.07

Jeg oplever desværre, at alt for mange ikke ved, at det er vigtigt at fjerne æbler eller blommer, der er rådne, fordi de er angrebet af gul monilia.

Folk er totalt ligeglade. Enten bruger de slet ikke deres frugt, eller også sparker de angrebne frugter over i hækken. I begge tilfælde kan smitten hurtigt blive videreført til naboens frugttræer. Øv!

Så derfor er jeg glad for, at problemet bliver omtalt her.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. august 2018 kl. 8.52

Ja det er en god ide at fjerne mobildatanetværk nedfaldsæbler, men alm råd og henfald smitter ikke og som Kim beskriver er rådden frugt vigtig for mange dur Alt for mange rydder alt for meget op i haven om efteråret - til skade for biodiversiteten Gem energien til foråret - de grimme visne stauder mm er vigtige skjul til at klare vinteren for mange nyttige insekter :)

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. august 2018 kl. 8.53

mobildatanetværk= monillaramte nedfaldsæblee

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Svitzer, 22. august 2018 kl. 10.16

Jeg fik måske ikke forklaret mig ordenligt :-)
Det er ikke æbler fra min have.
Og ja det er sikkert efter stød nogen er begyndt at rådne.
Alle æbler var fine nok da de kom.
Altså ingen rådne/mugne.
Og jeg har til at starte med bare smidt dem hen i min køkken have hvor der lige nu er kartoffeler og rødbeder.
Så ligger de der og rådner videre.
Nogen er brune med hvide mug pletter andre bliver sorte.
Mvh. Charlotte.
PS.1000 tak for jeres svar.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Svitzer, 22. august 2018 kl. 10.28

Hov måske Tom kom med svaret :-)
Og jeg er så dyre venlig at selv bænkebidere bliver båret ud af døren i huset :p
Lige nu “slås” jeg med vildt mange tudse unger også spring frøer.
De er så små at man skal passe på ikke at træde på dem.
Men de elsker mine bed hvor jeg smider næsten alt fra haven som bunddække.
Grene brækker jeg ud i mindre stykker og stilke fra div. Planter/blomster.
Bark stykker og alm. Bundække som er indkøbt.
Så hvis man skal i bedet efter ukrudt som alligevel har fundet vejen op så skal man lige rode klappe lidt der hvor man vil stå for så er man sikker på ikke at træde på noget som ingen chance har for at komme væk.
Måske jeg bare er tosset hæhæ. Men ja det er så mig.
Mvh. Charlotte.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. august 2018 kl. 11.10

:)

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. august 2018 kl. 11.40

Du bør overveje, om det er muligt for dig at undgå at træde i bedene. Jeg laver en bro af en planke, så jeg kan nå rundt i bedene uden at træde i dem.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Svitzer, 22. august 2018 kl. 13.50

Heh he smart Lars men ikke helt muligt her. Det ene store bed er langs huset så det er bare en fod i bedet og en på havegangen.
Det andet bed kunne man sikkert godt men vi er nok ude i noget al a Storebælt hvis det skal holde til min vægt hoho. :-)
Men helt sikkert en god ide :)

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 22. august 2018 kl. 14.14

Jeg smider nedfalds æbler under rododendron og ander surbunds planter.
Syren i frugterne hjælper med at holde ph nede.
Mvh

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 22. august 2018 kl. 18.24

@Charlotte, kunne du lægge nogle trædesten velvalgte steder langs huset, så kan du undgå at træde på dyr og planter og trykke jorden?

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Svitzer, 22. august 2018 kl. 22.32

@Chris arh ja ser du godt tænkt :-) har mega mange såen alm. Sten.
Har lagt en del under stikkelsbær buskende og rundt om rabarberne. For at undgå ukrudt og det virker okay.

Også rundt om en timian “busk” en lille en men det gør at jorden ikke slår op på timianen når det regner og er derfor lettere at gøre rent inden brug.
Så kunne jo grave lidt ned i bedet her og der så man kan gå på dem. Tak for god ide.

Og @ K.Olsen. Jeg fik set på dit link og øhh uha da det ligner desværre de æbler jeg finder i baljen med æbler :-(
Så det er vidst slut med at smide dem i køkken haven men hellere ud over skrænten nede bag ved gården jeg bor på.
Så er jeg da sikker på de ikke genere nogen eller noget.
Man lære hver dag. :-)

Nyt svar til emnet »Rådne æbler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rådne æbler?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider