Forum

Ualmindeligt gode kål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Salomon Pedersen, 21. august 2018 kl. 8.03

Hej havefolk
Jeg har oprettet denne tråd fordi jeg i år for første gang har dyrket kål i min have: og det med bragende succes, selvom kålen ikke på noget tidspunkt har været dækket af med hverken dug, net eller lign. og naturligvis heller ikke er blevet sprøjtet. Det eneste jeg har gjort er, at så kålen direkte i velgødet havejord, samt sørget for, at planterne ikke tørrede ud i den ekstreme sommervarme ved jævnlig vanding. Der er i øvrigt tale om grønkål og rød spidskål.

Udover dette har jeg ikke gjort noget som helst udover at høste kålen, når jeg har været sulten og den i øvrigt har været moden. Jeg har da set mange kålsommerfugle sværme omkring planterne, men deres larver har tydeligvis ikke spist af kålen for der er ingen huller i den.

Er det bare mig, der har været ekstremt heldig? Er det den ekstreme hede, der har slået kålsommerfuglenes æg ihjel? Eller er fiberdug, insektnet og lign. i virkeligheden unødvendigt? Hvad er jeres erfaringer?

På det vedhæftede billede kan I se et billede af et kålhoved jeg høstede igår.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2018 kl. 8.41

Her har kålene også klaret sig fint. Og her er mange sommerfugle.
Vi har tidligere haft bionet over kålene, men har erfaret, at nu er det bedre at lade hvepsene og mejserne holde kålen ren.
Bionet bruger vi nu kun til gulerødder, løg og porrer.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. august 2018 kl. 9.44

@Søren.
Jeg har bestemt ikke erfaring med kålsommerfuglene fraviger vores kål som primært fødeemne, som du og Lars har.
Derimod kan jeg se, at det er røde kål du viser.

Røde kål, hvad enten det er spidskål eller andre, går kålsommerfuglen heller ikke i hos mig.
Men alle de grønne kål!
De sværmer omkring bionettet kostant hele dagen!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. august 2018 kl. 9.45

Iøvrigt gør det sig også gældende for røde salater. Her er det snegle - også "dræbersnegle" - som springer afgrøden over.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 21. august 2018 kl. 12.28

@Søren S.

Jeg tror du har været heldig, at have en del mejser, gedehamse eller hvepse i nærheden, så de har kunne spise æg og larver, efterhånden som kålsommerfuglene har deponeret dem. ;)

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2018 kl. 16.53

Jeg tror også noget må have ædt larverne. Det kan evt. være tørken som har gjort fuglene ekstra sultne.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Salomon Pedersen, 21. august 2018 kl. 20.11

Især spændende at høre det med de røde kål, som jo sagtens kunne være årsagen til, at netop disse er så fine. Jeg vil dog tilføje, at mine grønkål også har undgået angreb. Men nu I nævner det med hvepse, så har jeg faktisk bemærket, at de har sværmet omkring kålene hele sommeren.
Men tak for de fine svar.

I øvrigt: forspirer I i øvrigt jeres kål?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. august 2018 kl. 21.49

Også meget begrænsede skader fra kållarver her på trods af mange kålsommerfugle. Mange hvepse, herunder skovgedehams.

Ja, jeg forspirer al kål af nødvendighed: Snegle, jordlopper, duer og fasaner. Det ekstra arbejde giver trods alt den fordel at jeg kan udnytte diverse ledige pletter når jeg planter ud og der er sjældent "huller i rækken" ved kålen:)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. august 2018 kl. 7.28

Jeg forkultiverer normalt også kål. Så er det nemmere at dyrke flere afgrøder om året i det samme bed.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. august 2018 kl. 11.08

Absolut - pottekulturen kan let give 3 uger til at afslutte Frilandskulturcentret fra såning til udplantning af robuste småplanter

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. august 2018 kl. 11.36

Ja, og så er de så store, at duerne ikke kan spise dem helt.

Nyt svar til emnet »Ualmindeligt gode kål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ualmindeligt gode kål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider