Skrevet af: Magnus E., 17. august 2018 kl. 13.33
Hej. Jeg har i år dyrket majs i min køkkenhave af sorten Golden Bantam. Men jeg undres over konsistensen af selve majskornene. Det er kommet rigtig mange kolber og majsene ser virkelig flotte ud, når man har pillet skrællen af. Jeg har prøvet både at tilberede dem ved kogning, let tilberedning i gryde, samt hård stegning på pande. Ved henholdsvis kogning og let tilberedning i gryde blev majskornene fuldstændig stivelsesagitigt klistrede at tygge på og hang fast i tænderne i en sådan grad, at det var uspiseligt - eller i hvert fald meget lidt lækkert. Ved den hårde stegning på panden var problemet mindre udtalt, men stadig let klistret. Smagen fejler ingenting. Det er kun konsistensen, der er et problem. Kan nogen forklare mig, hvorfor dette er hændt? Er det simpelthen bare sommeren ekstreme varme og mangel på vand?
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. august 2018 kl. 16.24
Er der andre majs i nærheden (fodermajs)?
Skrevet af: Tom Andersen, 17. august 2018 kl. 18.10
Har du dyrket majs før og har du erfaring i at høste kolberne rettidigt?
Der skal ikke gå mange dage efter det rigtige høsttidspunkt før kolberne er ren stivelse
Sådan husker jeg den sort :-/
Skrevet af: Lars Holt, 17. august 2018 kl. 22.33
Det er 2 uger siden, at vi høstede majs. Og det var i sidste øjeblik.
Skrevet af: Tom Andersen, 17. august 2018 kl. 23.20
Vi høster af 1. hold nu og 2. hold er på vej - håber det også giver noget.
Skrevet af: Magnus E., 18. august 2018 kl. 13.13
Jeg har ikke den store erfaring med det nej, men hvis årsagen er, at de er høstet for sent, ville majsene så ikke se indskrumpede ud i et eller andet omfang? Majsene fremstår som sagt fuldstændig perfekte og flotte.
Nej der er ikke andre sorter af majs i nærheden.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. august 2018 kl. 14.03
Nej, SÅ sent skal den ikke høstes for at smage melet. Det er afhænger af majs sorten hvor lang en periode den har med frit sukker i kernen. Gruppen "sukkermajs" er her du finder de sorter med det højeste indhold af frit sukker i den længste periode.
Du kan ikke umiddelbart se på kolben om den er sød eller melet. Du skal have erfaring med den sort du dyrker for at kunne høste på det rigtige tidspunkt.
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2018 kl. 17.22
Indenfor sukkermajs er der også forskellige kategorier. Golden Bantam hører til de ældre sorter som delvist omsætter sukker til stivelse. Nyere "supersweet" sorter har en ekstra mutation så stivelsessyntesen er yderligere hæmmet. Derfor har de en lidt længere brugstid og holder sig også søde længere tid efter høst.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. august 2018 kl. 18.38
Tak for den forklaring Claus.
Skrevet af: Magnus E., 18. august 2018 kl. 19.15
Ok mange tak for svarene. Jeg må få mig nogle flere erfaringer med sorten og være mere på vagt næste år :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Majs