Forum

Afskærmning mellem græs og urtehave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thea Rindom, 23. juli 2018 kl. 17.35

Jeg har de sidste år ikke haft afskærmning mellem græsplæne og urtehave, hvilket betyder jeg har brugt MEGET tid på at kante af. Derudover synes jeg det ser lidt ufærdigt ud.
Jeg har besluttet at jeg til foråret vil ændre på dette, men jeg har ikke rigtig nogle ideer.

Hvordan har i gjort?

Thea

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. juli 2018 kl. 19.32

@Thea.
Der er forskellige muligheder. Fælles er dog, at en afskærmning skal være 8- 10 cm. ned i jorden, for hindre rodudkrudt finder vej til urtehaven.
En kant af 5mm jernplade er det smukkeste.
Men den er direkte kostbar med mindre du kender en smed.
Mursten på højkant er også flot.
Men stenene »arbejder« og vil komme til at ligge noget skævt i løbet af nogle år.
Jeg har været »gennem« flere plast græskanter som har været meget lidt holdbare og græskanter som knækker når jeg har trådt på dem eller ramt med spade el. rive.
Selv anvender jeg xxxxxx (slettet af adm).
Det vigtige er ikke så meget fabrikatet som det er materialet og tykkelsen.
Jeg bryder mig ikke om, at bruge plastik og slet ikke at smide det ud. Så det har været vigtigt, at få en græskant der ikke syner og istand til at holde mange år.
Men xxxx (slettet af adm.) er besværlig at arbejde med og kan den ses, er den altså ikke køn!
Faktisk gør den del af haven hvor den anvendes direkte grim, når den kan ses.
Anvendes denne græskant er det vigtigt, at planlægge hvordan den skal skjules.

Redigeret af administrator 24. juli 2018 kl. 11.47. Administartor har beskåret tekstent, så firmanavn ikke kommer med…

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. juli 2018 kl. 20.47

Hvis grænsen er lige kan du overveje havekantsten. Det er en lidt mindre udgave af de kantsten du kender fra fortorvet. Typisk ca. 5*15*100 cm.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. juli 2018 kl. 21.16

Hej Thea Rindom

Jeg har i forskellige haver haft glæde af disse to løsninger (som begge har fordele og ulemper).

Takshæk:
En lav hæk (fx max 50 cm høj, så skyggevirkningen ikke bliver et problem) af taks er en langtidsholdbar løsning. En ekstra kvalitet er at den er grøn året rundt - men der følger jo flere årlige klipninger med som et vilkår.
Der kan de første år, indtil hækken lukker helt tæt mod jorden og mellem hækplanterne være brug for at luge en bræmme på 10 - 15 cm ind mod plænen. Derefter vil der være meget lidt lugning - græs vil ikke brede sig ind i mørket under hækken.
Takshækken er forholdsvis dyr hvis hækvirkningen skal være her og nu. Med småplanter er det noget billigere - men der skal jo så lidt mere tålmodighed til...
Køb hanplanter af en af sorterne Media Hillii eller Media Hicksii.
Taksplantens grønne dele og frøet indeni de røde bær indeholder taxinalkaloider, som er giftige for heste og giver mavesmerter og opkastning hos mennesker. Hunplanterne sætter røde bær som kan være fristende for børn, der ikke har lært at spørge før de smager... det er enkelt at undlade at købe hunplanter.
Egentlige forgiftninger hos mennesker er sjældne.
Heste tåler ikke at indtage taks.

Stengærde eller stendige:
En anden løsning kan være et stengærde eller blot et stendige. Det kan opbygges af marksten, som let skaffes ved at snakke med en bonde i nærheden (og evt kvittere med en portion grønt fra urtehaven). Ved at bruge søgeordene stendige / stengærde får du masser af illustrerede eksempler og vejledning om praktiske forhold.
Et stengærde / stendige giver ekstra muligheder for insekter, padder og krybdyr - plus at der kan skabes ekstra gode vækstvilkår for nogen af de sarte krydderurter.
Stengærdet kan anlægges uden omkostninger andet end arbejdet (og en portion grønt fra have til den bonde, som giver dig marksten til formålet). Men det kræver så, at du kan transportere stenene hjem og er villig til at bakse dem på plads...

Venlig hilsen
Lone

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juli 2018 kl. 21.49

Hvornår på året har du rettet græskanten?

På den rigtige årstid (blød / våd jord) vil jeg tro, at jeg med en spade og en river klarer 15 meter i timen. Så du må have mange meter :)

En kantsten er også effektiv, men du skal regne med en tur med græstrimmer eller saks, da plæneklipperen efterlader en strimmel uklippet græs ind mod kantstenen. Med mindre du kan leve med en stribe vildt græs. Ideelt kunne kantstenen måske kombineres med en lav bevoksning ind mod græsplænen. En bevoksning der ikke trues af græsset ville betyde at du ikke skulle passe en ny græskant imellem plæne og bevoksning.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thea Rindom, 23. juli 2018 kl. 22.56

@Willy
Tak for rådet, jeg har selv set virkelig flotte haver hvor de har brugt jern rundt om bedene. Vi har er råt plankeværk i svensk rød og tænker det vil passe rigtig pænt sammen. Umiddelbart så tror jeg ikke den anden løsning er noget for mig, det det handler egentlig både om mindre arbejde med at kante af, men faktisk også om hvordan det ser ud.

@Lone
Vi har selv rigtig mange marksten, da en del af vores grund er mark :) Ellers er vores nærmeste naboer bønder så resten kan jeg sikkert bytte mig til ved dem. Jeg vil tjekke op på dit tip.

@Tom
Jeg har 15x15 meter urtehave, så det burde være til at overskue, men jeg nyder ikke ligefrem at kante af..... jeg starter i det tidlige forår med at kante af med spade, herefter bruger jeg både kant-trimmer og spade hyppigt. Vores urtehave er grundlagt på en gammel brakmark hvor der se sidste 15 år har gået heste. Jeg har haft urtehaven der i 4 år.

@ Claus
Det vil jeg kigge nærmere på.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. juli 2018 kl. 9.18

En anden form for afkantning (som er miljømæssig bæredygtig), er at bruge ubehandlet bygningstømmer i en passende dimension. som "kantsten". Går man efter den forkromede, langtidsholdbare version, skal det selvfølgelig være lærketræ, eg eller robinie - men mindre kan også gøre det.

Og hvis du ind mod urtehaven planter en lille "hæk" af lavendel, så vil sommerfugle og andre insekter elske dig, foruden at din næse og dine øjne også vil nyde det. ;)

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2018 kl. 10.06

@Ayoe

Tror faktisk jeg vil prøve den variant på en nyetableret strækning i haven, hvor jeg har græskant op mod køkkenhaven - blot med Hosta (der er skygge). Bjælken skal så løfte hostabladene nok til at plæneklipperen ikke tager dem.

Er det nødvendigt må græstrimmeren i brug op mod bjælken.

Du har helt ret med Lavendel - den er et must i den sommerfuglevenlige have og kan ydermere bruges i te og som duftbuketter i klædeskabet - ud med parfume og deo :) Den har længe været helt levende med bier og kålsommerfugle, som er fredede lige der :) Tror der er en uge eller to igen, så det bliver op mod en god måned med liv og gode oplevelser. Må hellere lave stiklinger i august - der kan altid findes plads til lavendel!

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. juli 2018 kl. 10.15

Jeg kanter godt 200 meter græsplæne af med en spade 2 gange om året. Det klarer jeg på 2 dage, så det er med at finde et tidspunkt, hvor jorden er tjenlig til det.
Som andre nævner, er plastikstrimler og lignende ikke noget jeg har prøvet. Uanset hvad du vælger, har græs en kant der enten skal stikkes af eller klippes. Dengang man valgte at kante af med buksbom var det heller ikke arbejdsfri.
Jeg har prøvet diverse kantafstikkere, men er vendt tilbage til min spade.
Min teknik? Jeg har et godt øjemål og kan stikke af uden at spænde snor. Iøvrigt er der mange runde bede. Jeg lader spaden suse ned med god kraft, vrikker tørven fri langs mange meter. Derefter går jeg på knæ, rusker jorden af græstørven og river dem sammen. Græstørvene lægger jeg i en bunke for senere at sprede dem under træerne i min lille "kratskov".
Ingeborg

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2018 kl. 10.18

Jeg har en gang mødt en mand, Eskil, der havde lagt vandrør ned langs græskanterne, og der var over 100 m kant.
Når han skulle studse græskanten, kørte han bare spaden hen langs vandrøret.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2018 kl. 10.26

Slettet af administrator 24. juli 2018 kl. 11.54.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. juli 2018 kl. 20.17

Er der andre end mig der har fået den opfattelse, at !Administrator" er gået helt grassat her i sommervarmen ?
Hvad må vi snart nævne ? Og hvorfor må vi ikke hjælpe hinanden med at fortælle hvor man kan købe det ene og det andet? Det er vel netop noget af formålet med et forum, at hjælpe hinanden. Og spar mig for al den prædiken om annonceindtægter. Foreningen kan da for pokker ikke forvente, at alle firmaer kan ha' noget ud af at betale annoncekroner for udsigten til måske kun at sælge småting til havefolket.
Tonen er også ved at blive, så man mere får fornemmelse at at man har meldt sig ind i en religiøs sekt.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2018 kl. 23.41

Jeg synes det er fint at slå ned på seo-spam anmelder dem ofte.
Derfor indsatte jeg heller ikke link til produktet, men det er jo redaktørens beslutning om det er vejledning eller skjult reklame :)

SEO-spam var det i hvert tilfælde ikke.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juli 2018 kl. 10.34

@Tom

Nu så jeg ikke hvad du skrev. Men kender nogenlunde også din definition af SEO-spam, som nok nogenlunde ligner min. Så tror heller ikke du på nogen måde har overskredet nogen grænse.

Det er blot vores redaktør, der har lidt svært ved selv at vurdere hvor grænsen går. ;)

Han/hun burde altid tage profilens alder i betragtning - noget vi andre ikke altid kan se, hvis den ikke er blevet aktiveret.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2018 kl. 11.30

Undskyld, hvad har det med alder at gøre? Objektivt eller subjektivt?
Ingeborg

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2018 kl. 12.27

Helt enig Ayoe Redaktøren (Heidi) har ferie, så det er nok ferieafløseren :)

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2018 kl. 12.49

@Ingeborg, jeg tror ikke Ayoe hentyder til personens alder men til hvor længe vedkommende har haft en profil.

Spam opslagene kommer som regel fra helt nye profiler som kun er oprettet for at skrive... spam.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thea Rindom, 25. juli 2018 kl. 13.25

@Ayoe
Jeg har set en fantastisk urtehave hvor de havde brugt lavendel som kant. Når jeg kigger på tidligere artikler på denne hjemmeside står der at lavendel gerne vil have det noget tørt. Hvordan fungere det så i urtehaven?

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juli 2018 kl. 13.48

@Thea

Ja, lavendel stortrives i forholdsvis tørre betingelser - om end denne tørke nok også er for ekstrem for dem, uden en sjat vand ind imellem. ;)

Men umiddelbart vil jeg mene, at når man bruger den som kantplante, så sår/planter man urter og grøntsager lidt fra den. De vil i såfald få mere vand når man vander end kanten får (specielt med en vippevander frem for en vandkanon, da vippevanderen vander i firkanter mens kanonerne vander i cirkler).

Uanset, så tvivler jeg på, at man ligefrem kan drukne dem - specielt set i lyset af sidste års mere eller mindre evige regn, som jo ikke har slået dem ihjel. ;)

/Ayoe ;)

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2018 kl. 13.51

Men den kræver dræn, som så meget andet ....

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juli 2018 kl. 13.53

@Claus

Du har helt ret - det har intet med fysisk alder at gøre, udelukkende med profil-alder. ;)

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juli 2018 kl. 13.57

@Tom

Så man graver altså en rende (ca. 1½-2 spadestik dybe) med småsten og sand i bunden og dækker til med alm. jord, som man så planter i, ikke? ;)

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juli 2018 kl. 13.58

.... og har man mere eller mindre ren sandjord, så tvivler jeg på, at det er nødvendigt med dræn. ;)

(ville ønske man kunne ændre i sine kommentarer) :/

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2018 kl. 14.05

Drejer det sig ikke om at blve fri for at stikke kanter i denne tråd?
Planter man Hosta, lavendler eller andet hæklignende må man jo lade græsset fortsætte ind under disse planter, hvis ikke man vil afstikke kanter.
Kant af f. eks. sten, selvom de rager 30 cm op over plænen vil så skulle have en omgang med græstrimmeren.

Jeg har sten omkring træer og store runde bede og kantstikker uden at finde det mere besværligt. Jeg har også vandrette sten mod lodrette sten, alligevel kræver det græstrimning.

Hvad med at lægge en sti med 50x50 cm betonfliser? Så kan man jo slå græsset og vente med kantstikning, trimning af græsset, til man ikke kan holde ud at se på det længere. Efter fliserne ville det være fint med hosta, lavendel eller f.Eks. Heuchera.

Min erfaring er dog at kantstikning er det nemmeste og billigste.
Ingeborg

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2018 kl. 14.15

Det behøver jo ikke at være mere eller mindre rigtigt vurderet ud fra profilens alder. Jeg har forstået det!

Selv videnskab, der har været anset som gældende hidtil, behøver jo ikke st være det i morgen. En person, som melder sig ind i HAVENYT i dag, kan have samme vidensgrundlag som en person, der har været medlem siden opstarten.
Ingeborg

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine S., 25. juli 2018 kl. 22.48

Vi er i vores have glade for to varianter af græskanter: den ene er de gamle havefliser, der følger græsplænen rundt og hvor stauderne - især hosta, løvemund og storkenæb - fylder ud over de bedagede fliser. De bliver luget og stukket en gang hver forsommer. I de 5 år vi har haft haven, har de ikke forflyttet sig. Et riveskaft under stauderne gør plæneklipning til en leg.

Omkring nye træer med bar jord har vi sat metalkanter. Vi synes det ser godt ud. Græskanten tages med en lille elektrisk håndklipper. Nemt og hurtigt.

Den eneste bekymring jeg ville have omkring køkkenhave, er hosta som gemmesteder/bolig for dræbersneglene. Omvendt ved man jo så hvor de er at finde...

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2018 kl. 23.11

Jeg er så kommet i tanker om at lavendler skal klippes mindst een gang i det tidlige forår, så der er også et arbejde med det, i lighed med at stikke kanter af.
Iøvrigt har jeg stukket kanter af i dag. Det var nemt, for det visne græs slipper nemt.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Afskærmning mellem græs og urtehave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Afskærmning mellem græs og urtehave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider