Forum

Mjødurt!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 8. maj 2018 kl. 7.23

Hej!

I forbindelse med at jeg anlægger køkkenhave på en gammel græsplæne og tidligere fårefold, så kunne jeg tænke mig at lave blomsterbede med vilde blomster, men jeg er så forelsket i mjødurten og vil høre om det er en, som man kan så selv og om nogen af jer har erfaring med den i haven? ;)

God dag
Mvh
Mikael

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. maj 2018 kl. 8.22

Hej Mikael Karlsson

Du kan sagtens selv så - søg forhandlere på nettet. Samme sted finde du flere plantecentre, som har planter i potte. Så det er ikke vanskeligt at komme igang !

Du skal gå målrettet efter almindelig mjødurt for at få den sort, der er tilpasset danske klimaforhold. Det latinske navn er Filipendula ulmaria.

Planten foretrækker fugtig jordbund og gerne til den næringsrige side. Hvis der er behov for at sikre fugtigheden, kan du bruge brunt jorddække som hjælp - og du får samtidig tilført lidt næring.

Hvis du sår frø, kan du i bedet lave udækkede små såfelter og så dække jorden imellem såfelterne med afklippet græs, nogen håndfulde afklippede nælder / kulsukker / hvad du nu har til rådighed.
Når planterne er kommet op og har fået lidt størrelse, kan du forsigtigt lægge mere jorddække på. Fortsæt gerne hele vækstsæsonen - så har du hjulpet dem godt igang.

Starter du med planter, er der ikke så meget at passe på - du kan jorddække med det samme - og selvfølgelig fortsætte med at holde jorddækket vedlige resten af vækstsæsonen.

Lige til overvejelse:
Mjødurten har ud over alle sine positive egenskaber også stor betydning for mange insekters (især vilde og domensticerede bier) larver, fordi den producerer meget pollen.
Hvis du vil sikre flest mulige insekter (også de smukke sommerfugle) bedre vilkår, må du bruge principperne om at så / plante forskellige vilde urter, der er tilpasset vores klima og jordbund - de "voksne" insekter er afhængige af planter, der er gode nektar-producenter....
Og skal det være rigtig godt (for insekter og for småfugle), må du lade saksen blive i værkstedet - ingen nedklipning af visne stængler! Der er brug for dem til vinterskjul, støtte til redebygning og så holder de på vissent løv og giver dermed en smule læ, så planterne kommer tidligere og mere sikkert igennem kolde, blæsende forårsmåneder.
Mere inspiration kan du finde f.eks i "Vilde blomster i haven" af Lise Gartmann 2015 - dit bibliotek skaffer den gerne !

Held og lykke med omskabelsen af fårefold/græsplæne til køkkenhave!

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 8. maj 2018 kl. 14.52

Tak for et meget grundigt svar. Det gjorde mig lige 80 % klogere. Målet er en bred diversitet udenom selve køkkenhaven så det går godt i tråd med det du anbefaler mig.

Tak.

Mvh

Mikael

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. maj 2018 kl. 15.28

Startede nogle planter op fra frø for et par år siden. Det var gode frø fra Urtegartneriet
www.urtegartneriet.dk/Laege.html

Nyt svar til emnet »Mjødurt!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mjødurt!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider