Forum

Grus eller sand?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 31. marts 2018 kl. 19.50

Har fået lov til at udvidde køkkenhaven en smule af min bedre halvdel og så er det jeg står med temmelig leret jord.
I eksisterende bede har jeg i sin tid anvendt grus til jordforbedring. Men har læst både her og andre steder, at der også anvendes sand.
Giver det forskellige resultater og i givet fald hvordan bliver jorden forskellig?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. marts 2018 kl. 20.22

Hej Willy N

Du er en heldig mand med et godt projekt :-) - og tilførsel af groft sand / grus til en lerholdig jord er en her & nu løsning, som kan gøre dyrkningen nemmere de første år - præcist som du allerede har erfaring for.

Når nu din jord er leret vil det være et godt valg at skaffe vasket sand / grus hjem til jordforbedring. Der er lerpartiklerne skyllet ud af materialet.
Gå efter kornstørrelse større end eller = 2 mm. Bakkemateriale er mere skarpkantet end sømateriale - mit bud vil være at vælge det skarpkantede.

Vælg et indkøbssted, hvor du kan komme i dialog med personalet - du skulle jo helst få leveret det bedst egnede produkt i "første hug".

Og så kan du jo over tid få løsnet din jord grundigt ved hjælp af grøngødningsplanter og rundhåndet anvendelse af kompost; men det er langsomme processer at få forøget humusindholdet i muldlaget.

God arbejdslyst !

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. marts 2018 kl. 23.48

Jeg ved ikke hvad du forstår ved grus, hhv. sand. Der er vist regionale forskelle. Jeg ville undgå alt med sten over ca. 4 mm. Sten af den størrelse kan forstyrre div. rodfrugters udvikling og bidrager ikke rigtig til at løsne jorden.
Man kan få noget som hedder "Støbegrus 0-4mm" som er vasket. Det er nok sådan noget jeg ville gå efter.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. april 2018 kl. 9.14

@Claus
Det har du da ret i. Forskellen på grus og sand er godt nok vanskelig at få afgrænset.
Min barnelærdom har altid ment, at sand var runde afrettede korn mens grus var skarpe. Forskellen er tydelig når man ser på strandsandets runde slidte korn og grusgravens skarpe korn, som ikke har været udsat for samme slid.
Men det ser altså ikke ud som om, at dette alene udgør kriteriet.
Så med den kornstørrelse du og Lone taler om bliver det vasket grus.

Nyt svar til emnet »Grus eller sand?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grus eller sand?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider