Skrevet af: -Kennet-, 9. april 2005 kl. 12.38
Hej derude...
Vi har en stor altan til vores lejlighed. På den har ved den ene endevæg lavet en blomsterkasse som gerne skulle stå og pynte her til sommer.
Derudover har vi også plantet en del krydderurter i, som vi glæder os til at bruge i madlavningen.
MEN! vi har også to katte, som dels er begyndt at sove i blomsterkassen og nu også besørge i den... og bruger man så sin krydderurter til maden... næppe!
Men jeg har hørt, at der findes en krydderurt/plante/blomst som dufter specielt, som katte ikke kan lide?
Nogen derude der kender den eller har nogle gode råd til løsning på mit problem...?
Hilsen -Kennet-
Skrevet af: J. H., 10. april 2005 kl. 9.19
Der findes et hav af planter der er giftige for katte...
www.killingelisten.dk/planter/
... så måske er det den omvendte løsning der skal til – at give kattene en plante de kan få glæde af...
www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=206
... I kan også forsøge at hindre katten i at tygge i jeres yndlingsplante ved at tilbyde den kattegræs...
www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=123
... En anden løsning kunne være at give jeres katte et tilskud kattemalt der en lille smule (måske) kan reducere lysten til at spise jeres krydderurter.
Skrevet af: -Kennet-, 10. april 2005 kl. 19.30
Hej igen derude.
Tak for buddet Jeanet, men jeg er jo ikke interesseret i at slå mine katte ihjel... og det er jo ikke fordi de spiser af krydderurterne, jeg vil have dem væk derfra...
Håber stadig, at der er nogen der kender den plante jeg efterlyser...
Skrevet af: J. H., 11. april 2005 kl. 7.52
Prøv at læse de 10 kommentarer der er her på havenyt om emnet:
www.havenyt.dk/forum/kommentarer/180.html
Grunden til jeg skrev om giftige planter er, at katte ikke kan skelne mellem de planter der er gode og dårlige for dem og tænkte at de planter der er sunde for en kat, måske var løsningen på jeres problem, og kattene dermed ville søge disse istedet.
Håber at misforståelsen om "aflivning" er klaret – det var bestemt ikke det jeg mente, eller ville frem til, men give et plante-alternativ!
Men på ovenstående link finder du gode husråd om problemet.
Venlig hilsen Jeanet
Skrevet af: Sandi, 11. april 2005 kl. 20.28
Halløjsa
ja jeg har en søster og hendes have bliver brugt til katte toilet osv og hun efterlyser en duft katte IKKE kan lide. Har i et godt råd til min søster?
Skrevet af: J. H., 12. april 2005 kl. 7.57
I vores have har vi brugt hjortetaksolie. En duft der holder flere firebenede fra haven der både anvender haven som toilet og spisekammer.
Din søster kan købe det hos matas og vi sætter små pinde, dyppet i olie, rundt omkring.
(Det lugter meget ubehageligt og pas på det ikke kommer på tøjet eller hænderne. Brug gerne et par gummihandsker)
Det virker ca. et par uger og der skal hun så dyppe pindene igen og sætte ud påny, men brug det kun udendørs.
Skrevet af: Sandi, 12. april 2005 kl. 10.59
Hej Jeanet
1000 tak for dit råd, det vil vi prøve.
Mvh Sandi
Skrevet af: Marie, 1. juli 2007 kl. 0.48
Hej... Kan man også bruge det hjortetakolie hvis man gerne vil holde sin kat i haven?
Virker hjortetakolien på at holde katte væk fra hvor de ikke skal være, har problem med min ene kat opholder sig meget hos naboen.
Hilsen Marie
Skrevet af: Jette, 1. juli 2007 kl. 9.20
Planten du efterlyser, kan ses her:
www.ask-alex.dk/7655_Kattens_skraek_-_Coleus_canina_hybrid.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hold-dig-væk-kat-plante?