Forum

Rødbladet grønkål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. januar 2018 kl. 18.21

Er der nogen, der har erfaring med de rødbladede grønkål?
Jeg har ladet mig fortælle, at kålsommerfuglen ikke lægger æg på de røde blade, men larverne ribber de grønbladede lige ved siden af.
Nogen der har observeret det?
Hilsen den kålglade
Anne Marie

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. januar 2018 kl. 20.02

Jeg har haft dem for nogle år siden, plantet skiftevis med de grønne. Jeg husker ikke at der var nogen påfaldende forskel, men jeg var vist heller ikke så plaget det år.

Andre år har jeg bemærket sortsforskelle. Jeg har f.eks. haft en glatbladet grønkål som sommerfuglene så ud til foretrække frem for den almindelige. Jeg har på fornemmelsen at de foretrækker dem der lugter mest af kål.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. januar 2018 kl. 20.36

Tak for dine erfaringer. Vi spiser gerne den røde som grønlangkål her i den kolde tid.
Har set Palmekålen findes i rød også. Det kunne være spændende at prøve også.
Anne Marie

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 27. januar 2018 kl. 21.19

@Anne Marie.
Ved ikke om der er noget særligt i rødfarvede grøntsager. Men dræbersnegle går sjældent i vores røde salater (stor set aldrig). Jeg har selv tænkt jeg planter nogle røde grønkål i år, for teste om kålsommerfugle ikke finder dem attraktive. Men gør farven (kemien) en forskel, er det også interessant at vide, hvad det er for stoffer som gør forskellen.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. januar 2018 kl. 21.42

Det er anthocyaniner som giver de røde nuancer i kål og tilsvarende farver de fleste andre steder man støder på dem i planteriget. Der er selvfølgelig undtagelser, f.eks. rødbeder.

Så vidt jeg ved er de ikke kendt for at afskrække insekter og de er ugiftige, vistnok, for alle dyrearter.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 27. januar 2018 kl. 22.03

@Claus.
Tak for svaret. Så er det nok smagen i den røde salater, bl.a. Frisé Lollo Rosa, Raddichio Palla Rossa der får dræbersneglene til at springe dem over (eller prioritere de grønne i nærheden).

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 28. januar 2018 kl. 10.01

Den er god nok. Har grøn og rød grønkål og palmekål.
Har ikke set larver på rød grønkål og palmekål.
Der er noget andet der spiser rød grønkål men ved ikke lige hvad.
Masser af laver fra stor og lille kålsommerfugl på grønkål og talerkensmæker. Heldigvis da de er plantet til formålet.
Så det er ude med palmekål og rød grønkål.
Mvh

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. januar 2018 kl. 10.45

De røde salater er det dem der smager bittert? Måske derfor.
Tak for info.
Anne Marie

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. januar 2018 kl. 18.52

Jeg har to rækker rød grønkål, der vokser ubeskyttet i vingården. De har manglet lys, men er ikke plaget af skadedyr. Og hønsene er glade for dem.
Men der har nu heller ikke været voldsomt med kållarver i de andre kål i kålbedene i år. Men der har der været net over i perioder.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. januar 2018 kl. 19.36

@A.M.
Bitre vil jeg ikke sige de er.

Nyt svar til emnet »Rødbladet grønkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rødbladet grønkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider