Forum

Træflis til vinterdække?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 2. september 2017 kl. 8.22

Jeg har fået tilbudt en trailerfuld træflis af en blanding af bøg, birk, pil m.m.
Kan jeg bruge det til at dække sort jord i køkkenhaven?
Hvis det er en dårlig ide, kan jeg så bruge det mellem stauderne eller hvor jeg om kort tid på grave mine dahlia op?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 2. september 2017 kl. 11.13

Træflis kan ikke bruges i køkkenhaven, andet end på stierne. Det fjerner iøvrigt midlertidigt næringsstoffer fra jorden mens det ligger og forrådner (men afgiver næringsstofferne igen når forådningen er ovre og det er væk).

Man bør derfor kun bruge træflis der hvor man ikke roder i jorden - dvs. under buske og træer samt i staudebede - for at holde frø-ukrudt væk.

Iøvrigt, så giver bøgeflis en let sur jord, som er godt til at vedligeholde surbundsjord.

Men bare det var mig, der havde fået tilbudt et læs træflis. ;)

Vh. Ayoe

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 2. september 2017 kl. 12.42

Tusind tak for svaret. Jeg vil bestræbe mig på at anvende det efter dine råd. Du gør mig også glad for tilbudet. Tak for det!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 3. september 2017 kl. 18.22

Hej Annette.

Du kan gøre noget godt ved træflisen, før du lægger det ud i haven.
Hvis du hælder træflisen i plastsække, og lader det stå et stykke tid, så der er startet en let kompostering, så er du sikker på, at du ikke får smittet dine buske og træer i haven med Cinnobersvamp 'Nectria cinnabarina' (almindelig).
Svampens sporer (frø) svæver rundt i luften, så den er her overalt, men derfor behøver man jo ikke at tilføre haven mere træflis som svampen kan starte sit liv i.
Cinnobersvampen kan ses som røde knapnål store røde prikker på div. tørt dødt træ, også på de stubbe der er efterladt på træer der ikke er beskåret rigtigt nok, hvor der er efterladt små stabbe, som svampen kan starte sit liv i, hvorefter den kan vokse længere ind i træet, og til sidst slå store træer ihjel.
Cinnobersvampen kan ikke vokse i dødt træ, hvis der allerede er en anden svamp i træflisen, den skal være den første for at kunne vokse der.
Komposteringen sker også via en svamp.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Kvistby, 4. september 2017 kl. 9.59

Hejsa,
Det er lige til at blive deprimeret over alt det havearbejde vi skal igennem nu, hvor efteråret melder sin ankomst og vi nærmest ikke nåede at se noget til sommeren... Suk...
Men lad os løfte årstiden sammen! Måske er du klar over det, men jeg så (vores alles) Bonderøv i tv - godt nok et gammelt program, men der så jeg at han lagde <a href="https://www.scanlux-flexible.dk/shop/100-sort-plastik-til-afdaekning/">sort afdækningsplast</a> imellem hans roser og andre bede, for at undgå ukrudt i at vokse op. Det var SÅ smart og jeg gjorde det herhjemme for en månedstid siden - glæder mig sådan til resultatet! Jeg købte det bare på nettet, som det samme man bruger til at dække malergulv af med. Det koster halvdelen af det som mange havecentre sælger deres "have plastik" til og effekten er PRÆCIS den samme!

God dag til alle i haverne!

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Kvistby, 4. september 2017 kl. 10.01

Jeg købte fx selv det sorte haveplastik her www.scanlux-flexible.dk/shop/100-sort-plastik-til-afdaekning/ - kan se at det ikke kom med i min ovenstående besked!

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. september 2017 kl. 8.51

Og når arkæologerne så går og graver lidt i området om hundrede år, så vil de nok spekulere på, om det har været en speciel svineart der har levet her, siden der ligger så mange plastikrester rundt omkring i jorden.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 5. september 2017 kl. 14.35

@Gert
Det ligger der nu nok alligevel, uanset om man selv har lagt noget extra plast i haven. De fleste fjerner det jo via dagsrenovationen, når det bliver sprødt og begynder at gå i stykker. ;)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Kvistby, 14. september 2017 kl. 8.01

Jeg synes at det er svært at skylde skylden på det allerede nu.
Eksempelvis de affaldssække som jeg har linket til og købt er faktisk af genbrugsmateriale og utrolig skånsomt imod miljøet.

Jeg er helt enig i at vi skal passe på vores jord, men vi kan heller ikke undgå helt at leve i frygt.
Jeg tror at kødproduktionen har en noget større impact på vores verden. Jeg spiser kun kød cirka 1 gang om ugen og ellers holder jeg mig til fisk og grønt, så at jeg bruger et par affaldssække i urterne er vist det mindste. :)

Nyt svar til emnet »Træflis til vinterdække?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Træflis til vinterdække?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider