Forum

Miljø-øko-dyr venlige ukrudtsmidler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 24. august 2017 kl. 19.02

ja, der er HAVE AF DEM!!
MEN, jeg vil hverken bruge eddike, eddikesyre, salt..osv. og/eller alle de der gammel husråd.
Men der er såååå mange af de øko-, miljø-, dyrvenlige sprøjtemiddel som er åbenbart god.
Jeg vil helst UNDGÅR giftstoffer i vores haven, er simpelt årsag. Vi har en hund, og jeg er multiallergiker. Samt hvis jeg vil forgifter mig selv yderlige, kan jeg lige så godt køber alt i supermarked.
Så er der nogen herind der går meget op i øko og miljø samt at beskytter sig selv?!
Primært fordi lige pt. vi har ca. 150m2 vilde brombær ud af 400m2, som SKAL væk.
På forhånd tak

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. august 2017 kl. 20.14

Hej Gabriella

Vi er stort set KUN folk herinde, der ikke kan lide kemi i haven. ;)

Men med hensyn til "økologiske" sprøjtemidler til at fjerne dine brombær, så skal du nok ikke regne med, at andet end at din muskelkraft samt sav, økse og spade er det eneste der dur til lige dette problem. Og du bør nok gå i gang snarest, så brombærene ikke når at trække for meget saft og næringsstoffer ned i rødderne til næste års vækst. Det er nemlig en udmattelseskrig med dine brombær du nok skal i gang med.

Økologi kan meget, men det er ikke nogen mirakelkur til at vedligeholde sin have, uden fysisk arbejde. :)

Men måske kan nogen af de mere erfarne haveejere herinde komme med et fif til din snarlige brombærkrig?

Og velkommen hertil - vi er både hjælpsomme, diskussions-lystne (nogle af os) og humoristiske... og så bider vi ikke. ;)

Hjertelig hilsen
Ayoe
- med giftfri have på 8. år og forholdsvis ny økolog (kun med gammel planteerfaring fra konventionelle (giftstoffer) blomster-gartnerier og landbrug). ;)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. august 2017 kl. 21.16

Jeg synes, at du skal spise årets brombær først.
De blivende planter skal derefter skæres tilbage til ½m i højde og bredde.
Ranker, der har slået rod skal trækkes op, evt. hjulpet af en gravegreb.
Og så skal planterne holdes beskåret fremover.
Jeg har to brombærplanter, jeg har fået besked på at fjerne. Men jeg kan ikke grave dem op, så de bliver holdt som ovenfor beskrevet. Når rankerne i juli løber 3-6 m ud, bliver de skåret af inde ved roden - det er ikke på de nye ranker, at der kommer bær.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 24. august 2017 kl. 21.59

ha ha, tak skal I have.
Jeg skulle måske lige have sagt, at jeg har fjernet MED håndkraft de fleste af brombær, som er blevet til dejlig syltetøj og kageværk, og har givet meget væk til naboer/venner.
De har snøret sig i simpelthen ALT. Hækken som burde være rundt om haven, er næsten væk i stor områder pga. de bær. Der var en lille drivehus, som var dækket både ud OG ind med brombær. En lille gammel campingvogn fandt vi under alle de brombær Der var også en syren (har lavet et opslag med den) som blev ødelagt af brombær. For at vi kan have en hytte i haven, så skal de bær væk, og erstattes af den vi har herhjemme i fælles haven. Selfv. jeg forventer ingen mirakler, men mere ideer/råd.
Lars, jeg havde faktisk overvejet at beholde en eller to af dem, på en af hjørnerne, men nu er jeg begyndte være nervøs for brombær... Men sådan som du beskriver, kan det være alligevel at jeg beholder en/to busk, og PASSER dem så de ikke løber alle veje :D
Men der er stadigvæk de stumper tilbage.
Jeg er glad for at mange af jer (har læst mange god ting herind i de seneste mange år) går rigtig meget op i øko+miljø, på den måde skal jeg ikke være nervøs for at jeg bliver kaldt herind "snob"
Hvad angår sprøjtemidler, så må jeg indrømmer, er nok en anelse hysterisk med (altså hvis I spørger min rigtig god nabo :P )
Som sagt vi har også en hund, som regel elsker og render rundt og snusser (en ft cocker) også pga hende jeg IKKE vil bruger alt mulig gift.
Min mand står faktisk 100% bag i mig hvad angår de her ting.
Den brombær som vi allerede har, er på sin anden år, og UDEN torn. (knapt så livsfarlig)
Jo vi skal graver både med maskine og med knofedt, men, den have som vi har lige fået, er kendt som "brombær invasion"

Vi har den "fælles" have som hører til bygning, men jeg har simpelthen forbød alt mulig sprøjtemidler, gift... så jo, jeg ved at konsekvenser for det, at man har lidt ekstra protein i blomkål, jordbær, på kartofler, eller man skal pudse nusser ALLE blad, for larver/æg. jaaa vi har også masser af snegl, som samler vi med håndkraft hver aften.
Det eneste sprøjte ting vi bruger er, kompost saft, som er OGSÅ øko (ikke med orm) Vi har 4 regnvandstønder, som vi bruger til at vande alt med (det er nok det eneste der er IKKE økologisk)
Undskyld for lang besked
hilsen Gabi

Nyt svar til emnet »Miljø-øko-dyr venlige ukrudtsmidler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Miljø-øko-dyr venlige ukrudtsmidler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider