Forum

Dræbersnegle – 100% effektiv strømhegn.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ivan S., 31. juli 2017 kl. 23.09

Jeg var så træt af, at dræbersnegle vandaliserede min nye nyttehave, at jeg måtte finde en 100 % effektiv løsning på problemet. Som det første angreb de mine kartofler og radiser. Deres ulækre slim, der er fyldt med alverdens sygdomme herunder E- Colibakterier, var at finde overalt i nyttehaven.
I løbet af få måneder aflivede jeg omkring 1000 af disse bæster – så gode råd var dyre. Da det er en forholdsvis lille nyttehave jeg har (75m2), tænkte jeg straks på at etablere et strømhegn rundt om nyttehaven.
Jeg købte et læs høvlede brædder 28x120 mm, der skal stå på højkant. Nederst på brædderne hæftede jeg murpap på, der vender væk fra nyttehaven. Dette giver mulighed for at hæve brædderne, så de ikke står direkte på jorden.
2 cm fra overkanten hæftede jeg en strømsnor direkte på brædderne og endnu en 4 cm fra overkanten. Jeg købte en spændingsgiver – elhegn til bl.a. køer og grise – som jeg tilsluttede de to strømsnore – nu kommer der ikke en eneste snegl ind i nyttehaven.
Langt de fleste snegle vender om, når de kommer i berøring med den nederste strømsnor, men nogle ganske få fortsætter, og kommer derfor i berøring med begge snore, og de bliver dræbt på stedet.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. august 2017 kl. 11.03

Ordret et andet markedsføringsindlæg der blev slettet - der mangler blot linket til butikken. :/

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivan S., 1. august 2017 kl. 18.50

Markedsføringsindlæg??
Tja, der er altid nogle, der ikke ønsker, at dele ny viden med andre...
Jeg er helt ny på tråden - og havde ikke læst betingelserne - helt og holden min fejl og det undskylder jeg naturligvis for.
Men når man opdager en metode til en 100 % effektiv løsning på at forhindre dræbersnegle i at komme ind i nyttehaven, så mener jeg, at man skal dele den viden med ALLE.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. august 2017 kl. 19.05

EL-hegn er effektive, men ikke 100%. Når det hælder ned er hegnet ikke effektivt p.g.a. afledning til jord. I sådant vejr er sneglene talrige og det er en dårlig kombination.

Har netop afmonteret mit eget efter ca. 7 år.

Hegnet har hjulpet mig meget, men det var ved at være færdigt p.g.a. råd.

Husk at slukke når der er gæster i haven - især børn og hunde :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. august 2017 kl. 19.58

Hej @Ivan S.

Det var ikke fordi jeg har noget imod, at andre deler deres gode erfaringer. Men der har været en herinde før, med et næsten enslydende indlæg - og det hænder beklageligvis ret ofte, at der er folk der opretter en engangsprofil udelukkende for at markedsføre et af deres egne produkter.

Så hvis vi er noget, så er det måske blot lettere skeptiske overfor noget der er "100% sikkert eller effektivt" - hvilket næppe passer i den økologiske verden eller med vores akkumulerede erfaringer. ;)

Mvh. Ayoe

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivan S., 1. august 2017 kl. 20.47

Hej Tom,

Nu ved jeg ikke hvilken spændingsgiver du havde - min yder følgende:
Impulsenergi 1,2 J.
Strømkilde 230 v.
Spænding uden vegetation 8.600 V.
Spænding ved høj vegetation 5.300 V.
Hegnslængde (maks.) 12 km.
Hegnslængde ved høj vegetation 6 km.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. august 2017 kl. 21.12

Nogenlunde det samme - et elhegn til får.

Som Ayoe siger, så er det ikke 100%, men det bedste jeg har haft i forbindelse med masseforekomst af dræbersnegle.

Ud over regn/ fugt, så bliver slimen fra snegle der rammer hegnet hurtigt medvirkende til afledning.

Har man el-hegnet (strømgiveren) er det ret simpelt at lave det selv. Kommer mit nuværende projekt ikke til at virke godt nok, bliver det kombineret med el-hegnet igen.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 2. august 2017 kl. 10.58

Well, blot et indput til jeres el-hegn snak. Men kunne det ikke være en idé, at lave en form for omvendt "L" ud af jeres træsider og så sætte el-hegnet på undersiden af brædtet der ligger vandret?
På den måde er det i tørvejr altid og børn/hunde har ikke så let ved at ramme det, hvis man skulle glemme at slukke. ;)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 2. august 2017 kl. 11.21

Har faktisk fundet et billigt soldrevet impuls-hegn her, som kunne være interessant for dem med snegleproblemer. ;)

Jeg havde selv voldsomt mange sidste år, men ikke ret mange i år - til gengæld er min leopardsneglebestand pænt meget større - nok takket været den store dræbersneglebestand sidste år (leopardsnegle spiser æg og unger af bl.a. dræbersnegle). Og mine vinbjergsnegle stortrives også, men findes heldigvis sjældent i urtehaven. ;)

www.harald-nyborg.dk/p7860/elephant-heliokit-hs10-solar

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2017 kl. 12.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 7. august 2017 kl. 10.54

Problemet med afledning i regnvejr kan løses ved at isolere trådende( eller bare den ene) fra brædderne, f.eks ved at bruge tagpap hele vejen op eller ved at bruge sådan noget dækbånd af plastic som man bruger til at lægge over nedgravede kabler.

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle – 100% effektiv strømhegn.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dræbersnegle – 100% effektiv strømhegn.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider