Skrevet af: Ane Jensen, 22. marts 2005 kl. 17.45
Hej
efter at have rydet op i gemmerne fra den tidligere ejer af vores hus, fandt jeg flere sæt kapilær kasser.
Jeg har bare det problem at jeg aner ikke hvordan de virker?
Hvordan kan plantesækken suge vandet op?
Der sidder sikkert en derude bag skærmen som vil være så venlig at forklare mig dette...
på forhånd tak for hjælpen.
Forårs hilsner fra
Ane Jensen
Skrevet af: Susanne, 23. marts 2005 kl. 11.03
De fungerer på den måde at du først sætter de to dele af kapillærkassen sammen (vandbeholder nederst og den anden del ovenpå), lægger plantesækken ovenpå og skærer huller i plantesækken hvor planterne skal være. Så stikker du hånden igennem jorden ned til bunden og mærker efter hvor der ikke er modstand – det er der hullet skal være. Der skærer du et hul og skubber jord ned i vandingskanalerne (eller hvad man nu kan kalde dem, der er 3 af dem i hver kasse).
Når det er gjort fylder du vand i kassen og så er du såmænd klar til at plante.
I bund og grund er det samme princip som en potteplante i en underskål; jorden leder vandet hen til rødderne.
Da jorden er konstant fugtig er det vigtigt at lufte godt ud i drivhuset (det er nok mest der de bruges), men det er jo en god ide under alle omstændigheder.
Håber det gav mening :-)
Skrevet af: Ane Jensen, 23. marts 2005 kl. 12.10
Hej Susanne
Jo det gav mening... tak for det.
MVH Ane
Skrevet af: Dorte, 27. marts 2005 kl. 10.41
Hvis du køber pindstrup plantesække, står der en udførlig forklaring på sækken.
Skrevet af: Lise-Lotte Svane, 7. april 2005 kl. 15.53
Hej Ane.
Jeg bruger min kapilærkasse op af en sydvæg uden for til tomater og det er super godt da man ikke skal tænke på at vande hele tiden.Husk at gøde når du fylder vand på.Jeg har haft min kasse i 17år da den står i en trækasse.
Hilsen Lise-Lotte Svane.
Skrevet af: Eva Rasmussen, 26. april 2005 kl. 14.45
Hej
Jeg bor i Sverige(Göteborg), men ville meget gerne ha kapilärkasser til vores nye drivhus. Er der nogen som ved hvad de hedder på svensk og hvor man kan köbe dem?
Hilsen Eva Rasmussen
Skrevet af: Hans Åge, 23. maj 2005 kl. 22.08
Kapilærkassens pointe er, at planterødder leder efter vand, så rødderene skal gro ned i vandet. I starten, indtil rødderne bliver lange nok, er det væsentlig at underkassen/vandbeholderen er fyldt helt op – indtil rødderne kan vokse med ned til vandet. Jeg har opgivet kassen, men har tid til at kæle for planterne hver dag
Skrevet af: Hans, 28. maj 2005 kl. 3.25
Hej igen,
jeg har ikke opgivet kapillarkasserne
eller stavet på en anden måde beggeer
rigtige kapillærkasse efter retskrivnings-
ordbogen udgave 1986.
Vandet transporteres op til plansækken
gennem jorden der er fyldt i kapillarrøret
og hvor rodnettet fra dine tomater er og
planterne gror og du kommer aldrig til at
overvande og planterne trives fantastigt
Hilsen Hans
Skrevet af: Ole Storm Hansen, 18. august 2005 kl. 21.44
Husk at der skal være en dertil indrettet plastikpose, der fores på kanten af den nederste del af kapilærkassen – inden "låget" sættes på. Det holder bedre på vandet.
Desuden holder kasserne endnu længre tid. Hvis det er Pindstrups egne kasser, så kan disse poser købes i løs vægt
Skrevet af: Winnie, 18. juni 2008 kl. 20.29
Hej jeg er ikke sikker på om jeg forstår det rigtigt, skal man have en plantesæk oven på kapilærkassen? jeg har en gammel kapilærkasse med tre huller, jeg havde forstået at man blot tager sin plante ud af potten, sætter den ned i de tre huller og følder under kassen med vand og gødning, gør jeg helt forkert?
Skrevet af: Søren, 19. juni 2008 kl. 12.02
Op med planterne, jord i hullerne, på med en plantesæk hvor der er huller over kapilærkassens huller. Pointen er at jorden leder vandet op til planten, og plantesækken giver plads til rodnettet kan udvikle sig.
Skrevet af: Ove Chransager, 10. september 2008 kl. 22.15
Hej Haveentusiaster.
Jeg kender godt de der flamingokasser. Men jeg er igang med at projektere en meget stor udestue med søbt gulv. Jeg ønsker imidlertid at lave faste kummer i gulvet visse steder til f.eks. bambus eller et figentræ. Her ville det jo også være oplagt med kapilærsystem. Ved nogen hvordan man let konstruerer beholdere af forsk dimensioner. Jeg tænker f.eks. på et rustfrit net med fibertex ovenpå hævet f.eks. 10 cm over bunden. Har nogen erfaringer?
Skrevet af: Iben Madsen, 21. september 2008 kl. 23.26
Hej Ove.
– Jeg har selv prøvet dette.
Vi kan evt mødes over en date og snakke om det?
Mvh Iben.
Skrevet af: Rasmus Fynbo, 26. september 2010 kl. 12.00
Hej
Jeg er selv ved at se på kapilærkasser til drivhuset, og mit spørgsmål er om antallet af huller ned til vandet er lige med det antal tomateplanter (f.eks) der kan rummes i systemet, eller om der sagtens kan være flere? Lige nu på altanen har vi stor succes med at presse 6-8 tomatplanter ned på den plads en kapilærkasse fylder
Mvh Rasmus
Skrevet af: Jens B, 5. maj 2018 kl. 18.35
En hilsen til Eva fra Göteborg
Kapillærkasserne hedder såvidt jeg ved frogolit-kasser i Sverige.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. maj 2018 kl. 21.24
Hi hi... vi må da håbe, at Eva ser din hilsen, selv om det er 13 år siden, hun skrev indlægget ;)
Skrevet af: Gerhard Petersen, 3. maj 2020 kl. 19.33
Det er en god ide at bruge vand fra vandhanen og ikke regnvand i kassen. Tomaterne får let giffelråd hvis man kun bruger regnvand.
Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2020 kl. 19.48
Man kan læse mere om griffel råd i tomater her
: www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/127.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kapilær-kasser, hvordan?