Skrevet af: Margit Bo, 27. juni 2017 kl. 23.47
Jeg hører meget delte meninger om hvorvidt man skal klippe toppen af sine kartoffel planter, for at undgå for store kartofler. Klipper i toppen af? Stopper væksten så på kartoflerne?
Skrevet af: Tine Horsum, 28. juni 2017 kl. 5.18
Ja, den stopper.
Men grunden til, at man gør det er, for at undgå kartoffelskimmel.
Ellers er der ingen grund til at klippe toppene af.
Store læggekartofler laver mange små, og små læggekrtofler laver få men store afkom. Derfor lægger man som regel middel-/mellemstore kartofler- i håbet om at få et udbytte af middelstore kartofler.
Mvh
Tine
Skrevet af: Tilde P., 28. juni 2017 kl. 13.26
Hej Margit..
Hvid du klipper toppen af kartoflerne stopper væksten.
Der er så et par forhold, du skal være opmærksom på.
Kartoflerne skal være dækket så de ikke får lys og dermed bliver grønne og ubrugelige.
Toppen kan begynde at gro igen hvorved der bliver taget kraft fra de allerede dannede knolde.
Hvis du bor i et område med Råger, skal du holde øje med om fuglene finder knoldene. De er eksperter i at finde dem under jorden.
Jeg har hugget toppen af kartoflerne af to grunde. Størrelse og for at hindre udkogning.
Hvis de begyndte at gro igen, blev de gravet op og opbevaret i en mørk kold kælder med godt resultat.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2017 kl. 16.09
Det med udkogning som Tilde nævner er en vigtig pointe. Nogle sorter bliver ubrugelige til andet end mos hvis man ikke stopper væksten i tide. Et år fik jeg dyrket nogle exquisa som nærmest eksploderede indefra når man kogte dem. Jeg var endda blevet advaret, men man når jo ikke alt...
Hvis du lader dem ligge i jorden uden top vil skrællen blive tykkere over tid. Det er en fordel hvis du vil opbevare dem til vinter. Under alle omstændigheder holder de sig bedst i jorden.
Skrevet af: Tilde P., 28. juni 2017 kl. 16.54
Det er en nødløsning at grave dem tidligt op, men at foretrække hvis de vil sætte ny top. Det er det bedste, som Claus skriver, at lade dem blive i jorden så længe som muligt.
Ang. udkogning så jeg et råd fra Claus Meyer for nogle år siden, og har selv brugt det med held : De skal koges med pil og masser af salt. 4 gange så meget salt som man ellers ville bruge. Man kan ikke koge salt ind i kartoflerne på 20-25 min. og de bliver så nemme at pille, da saltet trækker in lille smule vand ud lige under skrællen.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2017 kl. 10.23
Jeg lægger kartoflerne tæt, så bliver de heller ikke så store, men der skal jo helst være kartofler i forskellig størrelse.
Vi har aldrig klippet toppen af, og graver de resterende kartofler op i oktober og sorterer efter størrelse og sort. De grønne lægges til forspiring, så de er klar til foråret.
Til gryderetter, suppe mm vil jeg gerne have kartoflerne til at koge ud, men de er sjældent villige.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skal toppen klippes af kartofler