Skrevet af: Elisabeth T., 28. april 2017 kl. 12.04
Hej,
Jeg skal til at kaste mig ud i ovenstående og er fuldstændig haveamatør, så det vigtigste er bare at jeg kan hygge mig med det og gerne gøre mig nogle gode erfaringer til næste år. :)
Jeg vil anlægge 2 højbede på vores fliseterasse, derfor har jeg er par spørgsmål.
Kan jeg bare købe de billige højbede fx fra Jem og Fix og så ikke gøre mere ved dem (altså behandle dem)?
Hvilken slags underlag skal jeg "betrække" dem med, når de skal stå på fliser?
Hvilken slags jord skal jeg fylde i bedene, når det bare er til lidt små grøntsager og krydderurter (jeg regner med at købe det jeg skal bruge, jeg har ikke rigtig noget i haven i forvejen, jeg kan bruge)?
På forhånd tak for hjælpen. :)
Mvh.
Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2017 kl. 13.08
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lone Brems, 28. april 2017 kl. 14.36
Hej Elisabeth T
Jeg er meget enig med Frank Chr i at det lønner sig at fjerne fliser under stedet, hvor du vil anlægge bedene. Det (sammen med helt nødvendig løsning af de komprimerede lag af sand og stabilgrus under fliselaget) vil give et godt dræn og en større udbredelsesmulighed for rodnettet fra de planter, du gerne vil dyrke.
Hvad du vil bruge som højbedsrammer kan jo vælges ud fra mange hensyn - men rammer er egentlig ikke nødvendige for at
gennemføre højbedsdyrkning - se afsnit 4.
Hvis du vælger træ med kemikalier (lim i finer / maling / imprægneringsmidler) tilsat er der risiko for at kemikalier fra højbedsrammen trænger ind i dyrkningsjorden og dermed også risiko for, at nogen af kemikalierne optages i ren / nedbrudt form af planterne, der gror i jorden. Sundhedsrisikoen er næppe enorm - men den er til stede....
Højbede uden rammer kræver dog lidt mere plads og lidt mere manuelt arbejde for at holde jorden "på plads" - men det kan sagtens lade sig gøre. Lad dig for eksempel inspirere af klosterhaver, der er genskabt flere steder i landet - og læg mærke til, at der kan være ligheder ift din terrasse med hensyn til læ, soleksponering,plantevalg mm.
Hvis du har meget organisk materiale i din have, som du gerne vil nyttiggøre & du gerne vil dyrke lidt mere næringskrævende urter som kål, kartofler, majs for eksempel, kan du udforske en gammelkendt dyrkningsmetode:
Hügelbedet.
Læs evt mere om "Hügelbed" ved at søge på nettet - eller ved at læse tidsskriftet Permakultur (Udgivet af Levbaeredygtigt.dk) eller for eksempel i bogen "The Permaculture Garden" Graham Bell 2004.
Du spørger til, hvad du kan fylde i dine bede - jeg håber at kunne gøre dig nysgerrig på at dyrke i bakkesand. Det er enkelt og forholdsvis billigt at få fat på og kan bredes ud på en græsplæne eller langs hæk, hvis bedene på terrassen nedlægges.
Sven Åkerstedt har gjort sig mange erfaringer med dyrkning i bakkesand - og skrevet let forståeligt om sine erfaringer.
Du kan finde litteraturhenvisning om hans metode i Havenyt's arkiv. Bare skriv
"Kan man dyrke i sand og gøde med græsafklip" i søgefeltet øverst på Havenyt's side, så dukker informationerne op i én af artiklerne under rubrikken Spørg Eksperterne.
Det er ikke nødvendigt med ret meget græsafklip til dyrkning af krydderurter - der skal lidt mere til, når det gælder grøntsager.
Jeg håber, du finder frem til den metode, der passer for dig og dine muligheder.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. april 2017 kl. 22.55
Jeg forstår ikke rigtig fascinationen ved de der pallerammer. Hvorfor ikke bare købe 4 brede brædder og skrue dem sammen i hjørnerne. Evt. med et indvendigt vinkelbeslag eller bare en lille stump lægte til støtte. Det synes jeg da er pænere...
Her er en anden lidt mere elegant løsning (det er ikke mit værk).
Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2017 kl. 0.02
Hold da op!
Billedet bekræfter virkelig ordsproget: "Et billede siger mere end 1000 ord"
:-D
PS
Teknikken giver god kulstoflagring.
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2017 kl. 8.35
Ja, der går godt nok noget træ til. Men fin som et semidekorativt element. Man må også sige at salaten kommer op i højden til de ældre mfl.
Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2017 kl. 10.47
Men man skal være omhyggelig med at passe vandingen, for der er ikke meget lager.
Jeg går ud fra, at soklen ikke er fyldt med jord.
Hvis den er giver det problemer med vandfordelingen i toppladen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2017 kl. 12.06
Det fremgik ikke om der er jord i soklen. Jeg tror det ikke.
Så ja, man skal passe vandingen og nok også vælge en jordblanding med høj kapacitet til at holde på vandet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Anlæg af højbede på fliseterasse