Forum

Sieglinde kartofler?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne, 12. marts 2005 kl. 22.38

Er der nogen, der har erfaring med sieglinde kartofler? sidste år havde vi exquisa, men fandt dem meget melede. kan godt lide faste kartofler, og ikke for sene, gerne med højt udbytte. nogen gode forslag?

mvh helen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 23. august 2008 kl. 21.26

Sieglinde er en sommerkartoffel.Den er bedst end til november.Derefter kan de blive søde i smagen. Den er en fast kartoffel og kan give mange knolde i alle størrelser da den sætter knolde hele tiden.Den er noget modtagelig for skimmel og den tåler ikke så godt kold jord da den kan få rodfiltsvamp af det.Men ellers en flot kartoffel og mild i smagen.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder Friis-Holm, 29. maj 2017 kl. 21.38

Hej.
Jeg har nok fået rodfiltsvamp i mine kartofler, skal jeg hurtigst muligt tage dem op?
Kan jeg bekæmpe det? Hvilken afgrøde kan efterfølgende bruge

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. maj 2017 kl. 8.20

Hej Peder Friis-Holm

Læs mere om Rodfiltsvamp i
plante-doktor.dk/rodfiltsvamp%20kartofler.htm

Det er tydeligt, hvad du kan være opmærksom på:
Et godt sædskifte, en vis tilbageholdenhed med kompost til kartoffelstykket og måske det vigtigste: Vent til jorden er tjenlig til kartoffeludplantning (ca 12 grader) eller overdæk kartoffelstykket med plast, hvis du vil sætte dine forspirede læggekartofler , inden forårssolen har fået varmet jorden op.

Hvis planterne er stærkt svækkede kan du grave dem op og så grøngødning i hele stykket - så må grøntafdelingen hos dit supermarked klare kartoffelleverancen indtil næste sæson.
Hvis planterne er angrebet, men du har håb om at få en lille høst kan du lade naturen gå sin gang og i stedet for lægge gode planer for næste års kartoffelavl ved at følge anvisningerne i Plante-Doktor.

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Sieglinde kartofler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sieglinde kartofler?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider