Skrevet af: Helle, 11. marts 2005 kl. 15.40
Er der nogen der ved, om man roligt kan vande sin køkkenhave med regnvand, som er opsamlet fra et ertenittag fra 70'erne(som jo indeholder asbest)? Jeg er i tvivl om, hvorvidt asbest kun er skadeligt når det indåndes, og om det indeholder skadelige stoffer, som kan optages i grøntsager, bær og frugt.
Helle
Skrevet af: Thyge Kristensen, 12. marts 2005 kl. 14.49
Hej Helle
Desværre af samme grund droppede jeg selv regnvandsopsamlingen på min tidligere bopæl.
I dag har jeg heldigvis et hus med tegltag.
Arbejdstilsynet har skrappe regler for nedtagning af asbest, som også skal bortskaffes som miljøfarlig affald.
Vejrligets slid på taget vil med tiden kunne frigøre asbesten, så den kommer i regnvandet.
En overvejelse værd den dag du skal have skiftet tag.
Hilsen
Thyge
Skrevet af: E. Møller, 12. marts 2005 kl. 22.41
Sundhedstyrelsen skriver (opdateret okt. 2002):
"Man har diskuteret den sundhedsmæssige effekt af asbestholdigt opsamlet regnvand til vanding af spiselige afgrøder samt til brug i vaskemaskiner.
Sundhedsstyrelsen har i 2000 udtalt at asbest i drikkevand med den nuværende viden må betragtes som ufarligt. Der er ikke fastsat grænseværdier for asbest i drikkevand hverken i den danske drikkevandsbekendtgørelse, i EU's drikkevandsdirektiv eller i WHO's retningslinier for drikkevandskvalitet da WHO ikke har fundet at der er holdepunkter for kræftfremkaldende effekt af asbest i drikkevand.
Sundhedsstyrelsen vurderede i 1995 at vanding af spiselige afgrøder med regnvand opsamlet fra asbestholdige eternittage ikke medførte nogen helbredsmæssig risiko, forudsat at almindelige hygiejniske forholdsregler tages ved brug af afgrøderne..."
Jeg læser det sådan, at hvis man vasker sine gulerødder eller salat som man ellers plejer, så anses der ikke for at være en risiko ved det.
Mange hilsner
Eva (http://zone8a.blogspot.com)
Skrevet af: Thyge Kristensen, 14. marts 2005 kl. 13.35
Asbest er omfattet af en grænseværdi, samt mærket (K), d.s.v. asbest er opført på Arbejdstilsynets liste over stoffer, der skal anses for at være kræftfremkaldende. Asbest består af nåle- og trådformede mineraler.
Asbest kan give anledning til flere skadevirkninger, bl.a. ved aflejring i lungerne, som kan fremkalde asbestose.
Selv en lille eksponering kan fremkalde kræft, bl.a. i struben og mave-tarmkanalen. Det tager som regel mindst 20 år fra man udsættes for asbest til en eventuel kræft viser sig.
Familiemedlemmer har fået kræft af asbest, der er fulgt med hjem i arbejdstøj og hår.
Der er i dag forbud mod at anvende asbest. Nedrivningsarbejde, der medfører eksponering med asbest, må kun udføres af personer der har en særlig tilladelse til dette.
Læg mærke til at Sundhedsstyrelsen udtaler sig på baggrund af den nuværende viden. Det var også argumentet for at man brugte det i industrien indtil for så mange år siden. Dødsfald og lungesygdomme, og langvarige, men vundne retssager rejst af de skadeslidtes forbund, SID, satte dog en stopper for dette, og derfor skal vi helst kunne slippe for det forbandede stof alle steder hvor vi færdes.
Selv om asbesten fortyndes i regnvand forsvinder den altså ikke.
Venlig hilsen
Thyge Kristensen
Skrevet af: Helle, 8. april 2005 kl. 9.57
Tusind tak for jeres meget nuancerede svar. Jeg vil overveje det grundigt før jeg bruger regnvand fra mit tag. Måske skal jeg nøjes med at vande ikke spiselige planter, eller frugttræer og bærbuske, hvor asbesten ikke kan komme i direkte kontakt med de dele af planten min familie og jeg skal spise.
Skrevet af: Hans Åge, 13. juni 2005 kl. 20.16
Så vidt som dagspressen oplyser er det luftindtagningen til lungnerne der giver (lunge-)kræft. Hvordan skulle asbest igennem jord og planter kunne give kræft mon? Jeg bruger sådan regnvand selv. Asbest er et mineralsk produkt. Jeg forsøger pt. at få frigivet kød- og benmel til havegødning fra fødevareministeren. Kogalskab kan nok heller ikke "smitte" ovennævnte vej. Jeg har vandet i flere år med asbest og har aldrig været syg.
Skrevet af: Ketty Bahrs, 7. juli 2005 kl. 23.40
Hmmm...så skulle jeg da vist have haft canser for en del år siden, hvis regnvandet smitter den vej.
Ketty
Skrevet af: Jens, 12. juli 2008 kl. 11.26
2.2.1 Sundhedsmæssige effekter
De sundhedsmæssige risici ved indånding af asbestfibre har været kendt siden 1970'erne. En stigende anvendelse af asbest op gennem 50'erne og 60'erne, og deraf følgende eksponering af mennesker for luftbårne asbestfibre, hovedsagelig i arbejdsmiljøet, resulterede i et stigende antal lungerelaterede sundhedsmæssige effekter (WHO 1973, WHO 1977, WHO 1987, INCHEM 1986).
De sundhedsmæssige effekter omfatter hovedsagelig følgende sygdomme:
asbestose (dannelse af arvæv i lungerne),
lungekræft,
mesotheliom (kræft i lungehinderne).
Forløbet fra eksponering for luftbårne asbestfibre til konstatering af disse sygdomme er ofte langvarig.
De sundhedsmæssige risici ved indånding genfindes ikke ved eksponering gennem indtag (spisning) af asbestfibre. WHO (2003) konstaterer, at der trods flere studier ikke er fundet dokumentation for sundhedsmæssige effekter i mave-tarm systemet som følge af indtag af asbestfibre med drikkevand.
Der er ikke fundet specifikke indikationer på, at spisning af jord med asbest udgør en risiko for sundhedsmæssige effekter i mave/tarm systemet.
www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2008/9788770526951/html/kap02.htm
Jeg spekulerede på hvad der sker med de fibre der ligger sig på / i jorden når denne bliver hvirvlet op når den er blevet tør?
Resultaterne er jo noget langstragte da det tager omkring 20- 30 år før skaderne melder sig!
Skrevet af: Lise Petersen, 5. juni 2009 kl. 13.25
Skrevet af lise den 56 2009... jeg har lige fået konstateret asbest lunger, min mand arbejdede med asbest i sit arbejde, og jeg vaskede tøjet som var fyldt med det, jeg er nu 74 år, men ved ikke rigtig hvad det indebærer resten af min tid, kan jeg få erstatning,? bliver jeg mere syg, får jeg kræft, jammen der er mange spørgsmål, er der nogle der ved noget så fortæl mig det
vh lise...
Skrevet af: Thyge Kristensen, 5. juni 2009 kl. 23.07
Hej Lise
Hvis du eller din mand er medlem af fagforbundet 3F (tidligere SID) vil jeg anbefale dig at kontakte dem.
De har kørt og vundet rigtig mange asbestsager.
Hilsen
Thyge Kristensen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ertenittag og regnvand