Skrevet af: Karina A., 14. februar 2017 kl. 11.04
Hej alle.
Som i kan se på billedet, har jeg en rosmarin der vist kæmper lidt for livet. Jeg tror desværre den har stået for mørkt på vores kontor. Den står i havedøren, der vender mod syd. Den har fået vand ca. hver 14. dag, +- ca. 1 liter pr. gang. Det skal siges der er gulvvarme, men at den er hævet 5 cm. op over gulvet.
Jeg har nu rykket den ind i vores stue, hvor der er samme temperatur som på kontoret, igen mod vores havedør, men der er en smule mere sol på.
Den er fra i sommers, købt på planteskole og derefter plantet om.
Tror i den kan reddes, eller skal jeg bare opgive og smide den ud?
Skrevet af: Tilde P., 14. februar 2017 kl. 16.00
Hej Karina.
Er der huller i bunden af krukken, eller kan der stå vand i bunden som ikke kan drænes væk?
Vh. T&HPP
Skrevet af: Karina A., 14. februar 2017 kl. 16.15
Hej Tilde.
Det er huller i krukken og nederst et fint lag lega
Skrevet af: Tilde P., 14. februar 2017 kl. 16.23
Hej Karina.
Godt. Så er det ikke det, der er galt.
Andre , som har mere forstand på den slags planter end jeg, må nok tage over herfra.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Tine Horsum, 14. februar 2017 kl. 16.39
Den ser afgort meget kedelig/vissen ud.
Nu er det en plante fra den tørre del af Middelhavsområdet, så den skal nærmest ikke vandes om vinteren- højest engang om månededen.
Jeg ville klippe den helt ned, og så give den ny jord med leca eller grus- som kun lige er fugtigt, men ikke drivvådt.
Ellers må du bare få en ny/så en ny.
Mvh
Tine- der har planter, som næsten aldrig skal vandes- ellers dør de.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. februar 2017 kl. 8.26
den har vist haft det forvarmt den overvintres bedst ikke over 10 grader
Skrevet af: Lars Holt, 15. februar 2017 kl. 13.46
Vi har rosmarin, der står ude i jorden, den spiste vi af for få dage siden.
Vi har også rosmarin i potter i drivhuset, og vi har en i vindfanget, men har vist aldrig forsøgt at overvintre rosmarin i stuen.
Skrevet af: Bo G., 16. februar 2017 kl. 20.22
Jeg har ikke haft held med at overvintre rosmarin inde, så jeg lader dem overvintre uden for, og det plejer at gå fint nok - med undtagelser af virkelig kolde vintre. Jeg lægger normalt halm eller gran omkring dem i efteråret, og så vokser de op ad vores husmur, så det aldrig bliver helt så koldt som ude i haven.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. februar 2017 kl. 20.29
Der er jo stadig lidt grønt i bunden, så måske kan du ha' held til et genoplivningsforsøg til foråret.
Jeg ville også stille den køligt, næsten uden vand, og så klippe den langt ned til foråret.
Mine står i drivhuset hele vinteren og får kun en slat vand et par gange i løbet af vinteren. De klarer sig fint.
Inde i stuen på gulvvarme, og så i et solfyldt vindue - Det er jo overlagt mord !
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan min rosmarin reddes?