Skrevet af: Ruth Nielsen, 12. februar 2017 kl. 21.36
Når vi bruger vores peberrod fra haven, er den meget stærk, og vi får tårer i øjnene af at rive den, men når vi bruger den i f.eks. sovs, smager den ikke af noget. Hvorfor?
Jeg har prøvet med lidt af gangen, med meget, komme den i sovsen til sidst, så den ikke koger med og at koge det med, men der er ingen forskel.
Kan nogen give mig et svar?
Venligst Ruth Nielsen
Skrevet af: Ayoe B. P., 12. februar 2017 kl. 22.28
Du har sandsynligvis en af de milde typer. Men kik i denne tråd - der står lidt om det. ;)
www.voreskolonihaver.dk/forum/topics/peberrod-1
Skrevet af: Tilde P., 12. februar 2017 kl. 22.33
Hej.
Fra en opskrift på gammeldags peberrodssovs:
1 spsk smør
1 spsk mel
3 dl af den suppe, kødet er kogt i
1 dl mælk eller fløde blandet med vand
Salt
Lidt sukker – meget lidt
Masser af fintrevet, frisk peberrod
Lav en opbagning af smør og mel og spæd til med suppen – lad det koge godt igennem. Tilsæt mælk/fløde, lad det koge igennem og smag til med salt, sukker og peberrod. Når peberroden er tilsat må sovsen endelig ikke koge mere. Det tager al smagen fra peberroden.
Læg mærke til de sidste 2 sætninger.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Ruth Nielsen, 12. februar 2017 kl. 23.09
Tak for hurtigt svar, og for opskriften. Det er også min opskrift, og jeg prøvede også at komme peberroden i til sidst (efter at sovsen var gået af kog), men den smagte ikke af noget. Vi har nok en af de milde typer. Jeg vidste ikke at der fandtes så mange forskellige. Vil prøve at få fat i noget købt.
Tak for hjælpen.
Skrevet af: Tine Horsum, 14. februar 2017 kl. 16.47
Peberod må aldrig koges med.
Det står også i opskriften på "korendesovs" fra FRk Jensen. Den sovs man serverer til kogt oksekød/steg. Det er sådan en sur-sød sovs med korender. (Korender er små tørre rosiner af en slags).
Til gengæld kan man købe det i COOP- revet- eller det, i små breve. Og det er så stærkt at næse og øjne løber i vand. Men- det smager godt!
Mine forældre havde for mange år siden peberrod som have ukrudt. Og de kan vokse op igennem sort plast.
De skal styres.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Peberrod