Skrevet af: Anne Mette S.P., 1. november 2016 kl. 18.01
Hej,
Jeg læste et sted, at man ikke kan dyrke søde kartofler i Danmark, men min mand har gjort det.
De er ikke så store som dem, man køber i supermarkederne.
De største er 15 centimeter.
Han satte dem ret sent i en kartoffelspand.
Nogen der har lignende erfaringer??
Skrevet af: Anne Mette S.P., 1. november 2016 kl. 18.03
Når de er vasket, ser de sådan ud:
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. november 2016 kl. 19.04
Jeg har tre planter, der ikke er høstet endnu og har haft fine resultater tidligere :) De kan godt lide varme, så jeg har de to af dem i drivhus i store potter og den sidste i Growcamp direkte i jorden.
Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 1. november 2016 kl. 19.40
Anne Mette, er de dyrket på friland?
Skrevet af: Anne Mette S.P., 1. november 2016 kl. 20.11
De er dyrket i en af de der dobbelte spande, man bruger til at dyrke kartofler i små haver.
Spanden har fortrinsvis stået i et sydvendt hjørne og da spanden er af sort plastik, får de også varme af den.
Vi har lige spist dem dels i og dels til en Lammewok. Det var uummm!
Anja hvornår høster du? Og hvad størrelse er mest normalt hos dig? Vi har ikke drivhus.
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. november 2016 kl. 20.31
Jeg regner med at høste i weekenden :)
Mine resultater har været meget varierende - lige fra nogle små, tynde puslinge til næsten 2 kg store knolde fra en enkelt plante, så det er spændende!
Skrevet af: Anne Mette S.P., 1. november 2016 kl. 20.55
Det kunne være sjovt, hvis du vil lægge et billede af din høst op her i tråden. :-)
Skrevet af: Anne Mette S.P., 1. november 2016 kl. 21.01
Hvad er Grow camp?
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. november 2016 kl. 22.31
Jeg har dyrket søde kartofler på friland i nogle år. Se fotos og metode i den gamle tråd her:
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/14809.html
I år har det ikke været nogen succes. Jeg tænker det skyldes den kølige sommer og måske til dels at jeg fik fat i en moderplante for sent.
Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 2. november 2016 kl. 0.07
Super spændende tråd, Claus K!
Hvor meget endte dine 7 planter med at fylde?
Mvh Anders.
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. november 2016 kl. 20.58
Hej Anders. De kryber hen ad jorden og rækken ender vel med at blive 100-130 cm bred. Man behøver ikke at holde over 50 cm fri til begge sider. Blot naboerne kan tåle at sødekartoflerne hen på sommeren kryber ind under.
Skrevet af: Anne Mette S.P., 3. november 2016 kl. 22.18
Vi havde dem som sagt i spand og de hang smukt ned ad siderne..
Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 3. november 2016 kl. 23.14
Claus K, lader du dem brede sig til begge sider?
Når jeg dyrker drueagurker og asier, får de kun lov til at kravle én vej. Det koster så også 150 cm til den ene side. :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. november 2016 kl. 10.05
Ja, det gør jeg. Det er ikke lange "reelle ranker" som hos agurkerne, så jeg tror det bliver besværligt at få dem i en bestemt retning.
Ved min metode, hvor der er en lille plastictunnel over i juni, er det egentlig tunnelen som bestemmer hvor tæt jeg kan plante andre ting på sødekartoflerne.
Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 4. november 2016 kl. 15.02
Det lyder jo spændende! :)
Hvor mange ville du sætte i en række på 5m? Og hvor meget ville du give dem i bredden?
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. november 2016 kl. 23.42
Jeg vil nok sætte omkring 15. Altså ca. 30 cm mellem planterne. De skal have en mindst en halv meter til hver side i hen på sommeren, men man kan jo godt fra start have spinat eller andet som er høstet tidligt inden for området.
Anne Mettes metode med en spand er også interessant. Jeg tænker det giver dem lidt ekstra varme, som kan sikre succesen når vi en kølig sommer.
Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 6. november 2016 kl. 19.47
Det bliver jeg nødt til at prøve. :)
Jeg sad lige og kiggede på den hjemmeside som du har linket til i den anden tråd: www.mammothonion.co.uk/cgi-bin/trolleyed_public.cgi?action=showprod_CRSP14
Kan se at der står "rooted slips".
Vil det sige, at de har slået rod i hver deres lille potte?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er det en myte om søde kartofler?