Skrevet af: Chris J., 25. oktober 2016 kl. 17.30
Er der nogen af jer, der har prøvet at dyrke jordmandel, Cyperus esculentus?
Skrevet af: Lars Holt, 25. oktober 2016 kl. 18.31
Ja, jeg har gjort det et år, men vi gik bort fra det igen. Måske fordi vi ikke vidste, hvad vi skulle bruge de små jordmandler til.
Vi dyrkede dem i drivhus, og planterne trivedes vist udmærket.
Skrevet af: Chris J., 25. oktober 2016 kl. 20.58
Tak for svar, Lars. Blev jeres ikke store nok til at udgøre en anselig råvare?
Smagen er fin, synes jeg, trods at jeg kun har prøvet en tørret og opblødt. Som hasselnød.
Har læst at de kan vokse som ukrudt, men at de ikke tåler under 10°C, og kan få spindemider hvis de har det for tørt.
Skrevet af: Karna Maj, 28. oktober 2016 kl. 10.43
Jeg har ikke prøvet at dyrke dem, men fandt den her artikel om dem og blev lidt klogere.
www.albinusfro.dk/shop/jordmandel-cyperus-esculentus-880p.html
Skrevet af: Lars Holt, 29. oktober 2016 kl. 20.35
De var for få og små til at vi ville fortsætte med dem.
Vi har kun prøvet at dyrke dem i drivhus. Kan de fungere på friland, ville der måske have været større entusiasme i at få noget godt ud af dem.
Skrevet af: Chris J., 3. december 2016 kl. 19.50
Uhh, jeg kan se, at Albinus frø holder sæsonlukket, og først åbner igen for frøsalg d. 28. december.
Skrevet af: Hanne Christensen, 10. december 2016 kl. 13.02
Jeg har dyrket dem i flere år, i år flere sorter.
Høsten i år var på min gamle sort stor nok til at gøre nogle forsøg med dem. Ellers har jeg blot renset og spist dem.
De giver ikke det store udbytte, så det er ikke en grund til at dyrke dem. At rense større mængder virker besværligt.
Det er ikke gode skudsmål de får med jeg fortsætte med at dyrke dem fordi det er en sjov og smuk plante
Skrevet af: Tom Dissing, 22. marts 2022 kl. 13.55
Jeg har sat 20 planter igang i år og kan allerede nu se de første skud på 3-5 cm…
er vild med Chufa, og håber på at lave min egen til vinter..
planen er at sætte dem ud fra midt/late maj og frem til oktober..
bliver sommeren kold, ryger de tilbage i drivhus, forbliver i 21 liters Potter..
Skrevet af: Tom Dissing, 22. marts 2022 kl. 13.55
Jeg har sat 20 planter igang i år og kan allerede nu se de første skud på 3-5 cm…
er vild med Chufa, og håber på at lave min egen til vinter..
planen er at sætte dem ud fra midt/late maj og frem til oktober..
bliver sommeren kold, ryger de tilbage i drivhus, forbliver i 21 liters Potter..
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordmandel, dyrkning