Skrevet af: Ann Hyldahl, 16. oktober 2016 kl. 12.02
Vi har samlet rigtig mange kastanjer i haven, den spiselige slags. Alle samlet på jorden, men ikke alle faldet ud af deres skal. Nu er mit spørgsmål så, om vi kan spise de helt lyse, næsten hvide kastanjer?
Skrevet af: Ayoe B. P., 16. oktober 2016 kl. 13.42
Er du sikker på, at det er spiselig kastanje I har??? Dels er det meget sjældent en ordentlig udviklet nød i ægte kastanje (spiselig) på disse bredegrader. De er desværre, som oftest tomme. :(
Desuden, så har jeg aldrig hørt om hvide kastanjer, ud over at der er nogle enkelte hestekastanjer der sommetider er hvide, før de modner.
Chek fx. lige billeder af spiselig (ægte) kastanjer her:
www.google.dk/search?q=spiselig+kastanje&biw=1517&bih=708&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjP-vjpnd_PAhWIFCwKHbuJAWEQ_AUIBigB&dpr=0.9
Skrevet af: Ann Hyldahl, 16. oktober 2016 kl. 13.44
Det er ægte. Vi spiste af dem sidste år, lavet som brunede kartofler og de smagte rigtig godt.
De fleste har helt normal farve, så tænkte bare om de lyse er helt modne.
Skrevet af: Ayoe B. P., 16. oktober 2016 kl. 14.23
Det må i såfald være en speciel sort, siden de er hvide. Har aldrig set hvide kastanjer. ;)
Men umiddelbart, så er de nok næppe modne, hvis der er farveforskel.... om end jeg sagtens tror de kan spises alligevel (lige som umodne nødder).
Men jeg ville sgi rigtig gerne se et billede af både kapsel (den piggede), brune og hvide frø samt af et blad af træet.... så jeg måske har en chance for at finde samme slags træ og få det købt til min have. ;)
Skrevet af: Ayoe B. P., 16. oktober 2016 kl. 14.27
PS.) Desværre har jeg før selv haft ægte kastanje (andet hus), uden der nogensinde var noget i frøene og lige nu, på min datters skole, har de et meget stort træ med mange kapsler, men tomme nødder også. Så I må have en specielt sort.... eller måske andre ægte kastanjer i nærheden også (så de kan bestøve hinanden). ;)
Skrevet af: Ann Hyldahl, 16. oktober 2016 kl. 15.01
Hermed lidt forskelligt fra vores 2 træer.
Skrevet af: Boi Jensen, 16. oktober 2016 kl. 16.51
Det er ægte kastanjer - altså Castanea sativa, så spis bare løs - og om der er veludviklede frugter eller ej, har noget at gøre med bestøvning. Hvis der kun står et enkelt træ, vil frugterne ofte være uden indhold - og det er nemt at se forskel på både blade og selve frøkapslen om det er den giftige hestekastanje med ganske få pigge på frøkapslen og den med enormt mange pigge, som er den ægte vare.
Skrevet af: Ayoe B. P., 16. oktober 2016 kl. 22.16
Tak Boi,
Så var det, som jeg mistænkte.... at de ægte kastanjer jeg har kendt, simpelthen har manglet et bestøvertræ. ;)
Og Ann,
Du er pokkers heldig, med alle de pragtfulde kastanjer. Og de hvide er ganske rigtigt ikke helt modne - dog burde det ikke betyde noget, for spiseligheden - kun for holdbarheden, hvis de ikke tørrer færdig. ;)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Farve på modne spiselige kastanjer?