Skrevet af: John Pedersen, 10. oktober 2016 kl. 18.00
Er det godt eller skidt til brug i køkkenhaven som jeg er blevet tilbudt ?
Skrevet af: Lars Holt, 10. oktober 2016 kl. 19.10
Du må beskrive det lidt nærmere.
Men det lyder OK.
Skrevet af: John Pedersen, 10. oktober 2016 kl. 19.22
Jeg er blevet tilbudt hestegødning med tørv i og havde tænkt mig det skulle bruges som vinterdække i køkkenhaven,samt dække til mine hvidløg. Jeg fik også fra samme sted sidste år, men der var det med halm i. Er det lige godt begge dele ?
Skrevet af: Lone Brems, 10. oktober 2016 kl. 22.34
Hej John Pedersen
Afhængigt af fordelingen mellem møg og sphagnum kan du ved gentagne udlægninger af sphagnum (blandet op med hestemøg) få problemer i urtehaven med, at mulden bliver til den sure side.
Det sker efterhånden som sphagnum omsættes (det går langsomt).
De fleste køkkenhaveplanter foretrækker neutral jord (pH ca 7) - men for eksempel jordbær trives godt i jord, der er lidt mere sur end det.
Så hvis du tænker at fortsætte med at jorddække med hestemøg (blandet op med halm eller sphagnum) er det bedst at vælge halmblandet hestemøg.
For et enkelt år vil der næppe ske skader - men brugen af sphagnum bør vi som økologisk interesserede begrænse / afstå fra. Hvis du har en kop kaffe's tid kan du i Jens Thejsens artikel "Sphagnum" fra Havenyt's arkiv læse hvorfor.... (bare skriv søgeordet Sphagnum i feltet øverst her på Havenyt's side).
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Lars Holt, 11. oktober 2016 kl. 8.23
Ja, spagnum er en begrænset ressource, som vi skal spare på. I dette tilfælde er der dog tale om, at det er et spildprodukt, hvor John ikke har indflydelse på at det bliver brugt. Så der mener jeg, at det er i orden at bruge det.
Bliver jorden for sur, er det nemt at kalke den op til en højere pH.
Jeg har læst i en undersøgelse:
PH bør være mellem 5,5 og 6,5 – altså væsentlig mere surt, end vi hidtil har gået og antaget.
”Planter, som voksede på jorde med lav pH-værdi, havde højere indhold af flere vigtige mikronæringsstoffer – specielt mangan. Med til mikronæringsstofferne regner man i dag jern, mangan, bor, zink, kobber, molybdæn, klor, kobolt og nikkel. Alle stofferne undtagen molybdæn og klor bliver mere sværttilgængelige for planterne, når jordens pH-værdi stiger. Mangan indgår i klorofyl og er altså nødvendigt for fotosyntesen. Ved mangel på mangan bliver fotosyntesen mindre effektiv, og planten udvikler sig langsommere. Mangan er også vigtigt for at rødderne er sunde og fungerer optimalt, og stoffet har en veldokumenteret betydning for planternes modstandskraft mod forskellige sygdomsfremkaldere. Inden for den internationale litteratur er der planteernærings-forskere, der hævder, at mangan måske kan vise sig at være det vigtigste mikronæringsstof for planternes evne til at udvikle modstandskraft mod svampesygdomme i såvel skud som rødder.
Mangan findes i tilstrækkelige mængder i de fleste normale jorde, men det begynder at blive sværere for planterne at optage mangan ved en pH-værdi på over 5,5.”
Skrevet af: Ayoe B. P., 11. oktober 2016 kl. 8.49
Kære John
Det kunne faktisk være interessant at vide, om det er græstørv eller mosetørv der er i den gødning..... for hvis det "kun" er græstørv, så har du ingen problemer med noget som helst. ;)
Er det dog mosetørv, så gælder de ovenstående udsagn omkring spagnum. :(
Hjertelig hilsen
Ayoe
Skrevet af: John Pedersen, 13. oktober 2016 kl. 7.37
Det er mosetørv som jeg har fået tilbudt.
Jeg har fundet et andet stutteri, hvor jeg kan få det med lidt halm i, så det bliver nok der jeg henter.
Skrevet af: Anonym bruger, 13. oktober 2016 kl. 14.58
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 13. oktober 2016 kl. 15.10
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tørv i hestegødning.