Skrevet af: Mikkel K., 14. september 2016 kl. 21.00
Ja det er det enkle spørgsmål. Kan foderærter spises af mennesker?
Jeg tænker på de tørre. Til fx suppe eller humus.
For sjov skyld og jordforbedring plantede jeg en del af hønsenes foderærter. Og det kom der sjovt nok ærter ud af.
Men kan jeg spise dem eller skal hønsene have dem?
Skrevet af: Lone Brems, 15. september 2016 kl. 8.41
Hej Mikkel
Dyrefoder er som udgangspunkt underlagt de samme kontrolindsatser som menneskemad.
Miljø- og Fødevarestyrelsen oplyser i en rapport om fund i perioden 2007 - 2014 at der er pesticidrester i 22% af prøverne fra dyrefoder - men at alle prøveresultater holder sig indenfor de fastlagte maksimumsgrænser.
Nu kan man jo have det forskelligt med de grænser som er fastlagt for indholdet af pesticidrester - men du har jo brugt et af forsigtighedsprincipperne ved at gå omvejen gennem et års dyrkning.
Så spis løs - og nyd at denne sommer har givet betingelser for god modning af bælgfrugter!
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mikkel K., 15. september 2016 kl. 10.25
Hej Lone
Tak for svar. Det var økoærter, så var ikke så bekymret. Var bare ikke sikker på om der var andet som gjorde dem uegnet for mennesker.
Men hvis man kan spise dem, så må det betyde, at de økologiske foderærter er billig menneskemad.
Med venlig hilsen
Mikkel
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. september 2016 kl. 11.07
Hvis jeg forstår dig ret, så er det ærter du selv har dyrket med foderærter som såsæd?
Jeg kan ikke umiddelbart se noget i vejen for at spise dem, men der findes nok mere kulinarisk interessante sorter du kan vælge at dyrke.
Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2016 kl. 13.45
Jer er holdt op med at dyrke ærter, hvis navn jeg ikke kender.
Dyrk ærter, der er beregnet til dyrkning i Danmark.
Jeg dyrker 8 forskellige ærter i år, og de er alle gode både som friske og som tørrede.
Jeg har dog ikke nået at lave gule ærter endnu, som jeg fik opskrifter til i en anden tråd.
Det er utrolig nemt at tage frø af ærter - hvis man undlader at spise dem alle. Nu køber vi ikke længere ærter for at så dem.
Skrevet af: Inger Kaagaard, 16. september 2016 kl. 18.05
Hvordan tørrer I ærter til spisning om vinteren? Mange af mine får brune pletter, hvis jeg lader dem modne og tørre i det fri.
Skrevet af: Lars Holt, 16. september 2016 kl. 21.09
Jeg lader dem tørre på planten.
Så piller jeg bælgene af, og lægger dem til tørre på en bakke i stuen eller fyrrummet, i måske en måned.
Derefter bliver de bælget, og ærterne tørres videre, inden de pakkes ned.
Nogle af mine ærter bliver grå (Lollandske rosiner og Errindlevært), andre brune (Brun ært fra Nakskov), atter andre gule (Engelsk Sabel) og nogle bliver grønne og rynkede. De kan godt være plettede - det skyldes sikker udviklingen på høsttidspunktet.
Skrevet af: Lars Holt, 17. september 2016 kl. 9.00
Vi mangler afklaring af, hvad foderærter er.
Er det andet end de groveste (og sundeste) ærter, der er sorteret fra til foderbrug.
Findes der ærtesorter, der udelukkende dyrkes til foder?
Skrevet af: Tilde P., 17. september 2016 kl. 10.16
Hej.
Der findes både koge og foderærter. Vi har tidligere dyrket begge former i marken.
Kogeærter har hvide blomster og glatte runde gule ærter. De bruges også til konsum til mennesker.
Foderærter har farvede blomster og grå eller marmorerede lidt kantede ærter. De er lidt bitre i moden tilstand og anvendes kun til foder.
Begge arter kan spises i helt tidlig udvikling, men især de grå bliver hurtigt grove.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Tom Andersen, 17. september 2016 kl. 10.42
Hmmm..
Citat:
"Det anbefales at bruge hvidblomstrede
sorter af ærter og
hestebønner i foder til svin, idet
de generelt har lavt indhold af
tanniner og glukosider."
Er det ikke bare så simpelt, at "foderærter" er sorter af ærter, som har egenskaber der efterlyses i landbrugsproduktionen (udbytte, foderværdi m.m.), mens konsumærter er sorter, hvor andre egenskaber, som smag vægtes højere?
Skrevet af: Tilde P., 17. september 2016 kl. 11.00
Det er bare så simpelt. Det er ren økonomi og ikke noget filantropisk foretagende.
Derfor dyrkes der ikke ret store arealer med ærter nu, men importeres soja i store mængder til glæde for sydamerikanske bønder.
Skrevet af: Tom Andersen, 17. september 2016 kl. 11.07
og udryddelse af regnskov!
Spis mindre kød :-D
Skrevet af: Lars Holt, 18. september 2016 kl. 18.50
"Foderærter har farvede blomster og grå eller marmorerede lidt kantede ærter. De er lidt bitre i moden tilstand og anvendes kun til foder."
Det ligner beskrivelsen på de gråærter: Lollandske rosiner, Brun ært fra Nakskov og Errindlevært, som Frøsamlerne har medtaget i deres Ærte- og bønneforsøg.
De er aldeles glimrende til menneskeføde. Jeg dyrker alle tre, foruden flere andre. Specielt Errindlevært er god som frisk ært (slikært).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan foderærter spises?