Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2016 kl. 16.06
Jeg fik dyrket så mange ærter, Engelsk Sabel, at jeg nu har ca. 700 g tørrede ærter, der skal bruges i køkkenet.
Det er den eneste gule flækært (som grøn var det en dejlig sukkerært) af de 6 ærtesorter, jeg har dyrket.
Tanken går derfor på gule ærter. Men jeg kan ikke finde en opskrift, der er gammel nok. Selv ikke spejderkogebogen fra 1962 giver svaret.
Skal hinderne fjernes, eller skal de blendes/pureres væk?
Hvor længe skal ubehandlede ærter koges (efter iblødsætning natten over)?
Og der dukker nok flere spørgsmål op!
Skrevet af: Tilde P., 6. september 2016 kl. 16.30
Hej.
Er du interesseret i en opskrift på gule ærter i en kogebog fra 1927, så kan jeg scanne siden og vedhæfte billede ?
Vh T&HPP
Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2016 kl. 17.10
Det ville være fint.
Min adresse er larsholt@stofanet.dk
Skrevet af: Tilde P., 6. september 2016 kl. 18.06
Hej.
Opskrift på gule ærter fra gammel kogebog.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2016 kl. 20.30
Nu er det ingen hemmilighed at jeg er født i Flensborg af dansksindede forældre. De kunne jo ikke gøre for at Flensborg blev stemt tysk i 1920 .
Gule ærter er et dansk fænomen. I Tyskland er gule ærter grønne og med skal, så man spiser da skallen med. Derfor køber jeg mine ærter til gule ærter i Flensborg. Her hedder retten Erbsensuppe og skallen hedder "Schluff" i suppen.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 6. september 2016 kl. 22.21
Her kommer Madam Mangors version (1897)
Skrevet af: Claus K Madsen, 6. september 2016 kl. 22.22
Næste side
Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2016 kl. 22.52
Tak.
Så er jeg vist rustet til at gå i gang.
Skrevet af: Tine Horsum, 7. september 2016 kl. 0.18
I min opskrift fra "Billedkogebogen" 1968, står der:
Gule ærter med flæsk
250 g gule ærter
1½ l vand
3/4 kg fer eller letsaltet flæsk
1½ liter vand
10 små løg
3 gulerødder
1/4 selleri
Persillerod
Suppevisk
Timian
Peber
---
Ærterne lægges i blød natten over, skal de i trykgryde- er dette ikke nødvendigt,
Kog dem møre 1 times tid i iblødsætningsvandet. Gnid dem dem gennem en sigte eller mal dem gennem en kødmaskine.
I trykgryde kan ærterne koges igennem på 15 minutter, så de kan piskes ud med et ris.
Kog flæsket sammen med den rengjorte grønsager, et par timiankviste og peber, der tages op efterhånden, som de er møre.
Skær flæsket i skiver. Bland suppen og ærtepuréen, kom grønsagerne i og smag de gule ærter til.
Der kan foruden flæsket serveres sprængt gås eller medisterpølse til. Ærterne srveres med groft rugbrød og sennep til.
Mvh
Tine- der samler på kogebøger
Skrevet af: Tine Horsum, 7. september 2016 kl. 0.20
Fer= fesk flæsk.
Skrevet af: Tine Horsum, 7. september 2016 kl. 0.21
FERSK. For edder ule elvede.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2016 kl. 9.44
Jeg blev nu nysgerrig, fordi man kan købe og bruge to slags ærter til tysk "Erbsensuppe". Hvor der tales om "Schälerbsen" menes afskallede ærter, som kan købes som gule eller grønne. Ærter med skal er deklareret som "Grüne Erbsen".
Ærter med skal lægges i blød aftenen før de skal bruges. Ernæringsmæssigt indeholder de så betydeligt flere kostfibre. Jeg må ærligt erkende, at man bedst kan lide det, som man fik i sin barndom. Danske gule ærter smager godt nok, men mangler noget for mig. Det er lidt for vællingartet, og jeg mangler noget at tygge på. Måske skulle du, Lars prøve en portion med skaller.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 7. september 2016 kl. 17.18
Jeg dyrker selv ærterne, så de er med skaller, hvis jeg ikke gør andet.
Og det har jeg gennem denne tråd set, at jeg ikke behøver - men lad os se, hvad der sker, når jeg laver første portion.
Hvis det bliver en succes, kan det være, at jeg fortsætter med gråærter (dem har jeg flere af!)
Skrevet af: Tine Horsum, 7. september 2016 kl. 19.19
PS: Jeg spiser ikke "Gule ærter"- når min mor lavede det, fik jeg suppen uden ærter. Og uden kogt flæsk. Og uden medisterpølse.
Men jeg er også superkræsen. I dag ville jeg nok give det en chance, hvis det er vegetarisk.
Mvh
Tine- jamen jeg er *kræsen* og kun kødløs af & til...
Skrevet af: Anonym bruger, 7. september 2016 kl. 20.10
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 8. september 2016 kl. 8.40
Ja, og grøn ærtesuppe, frisk og dejlig. Eller humus og falafel. Friske kan de også spises.
Men denne gang skulle jeg bruge hjælp til gule ærter, og det har jeg fået, tak.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gule ærter