Forum

Et skrantende æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. august 2016 kl. 17.31

Jeg fik det råd på en planteskole at sørge for meget bar jord under mit æbletræ, som ikke trives. Det er plaget af mos på grenene og skurv på æblerne. Det er et ananasæbletræ.
Hvad Søren kan jeg plante under sådan et træ? Jeg har forsøgt at nedgrave løg, men det blev ikke til mange, og dybt kom de ikke. Rødderne ligger jo lige under overfladen, hvilket græsset jo ikke afslørede. Vintergrønt er en dårlig ide, fik jeg at vide. Hosta blev foreslået! Der er jo ikke jord nok til at grave noget som helst ned i.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 29. august 2016 kl. 18.29

Skygge og dårlig/tør jord! Så vil jeg sige storkenæb.
Køb nogle frø og så dem på stedet.
Mvh

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 29. august 2016 kl. 18.41

Men jeg kan så ikke se at det skulle hjælpe at plante noget andet når du har fjernet græsset.
Lyder mere af at træet mangler noget.
Mvh

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. august 2016 kl. 19.00

Tak for kommentarerne. Jeg har tænkt det samme. Hvad skulle det hjælpe blot at lade noget andet vokse der. Nu er græsset imidlertid væk, og der er gødet godt med organisk gødning.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 29. august 2016 kl. 19.36

Er det for at sikre, at træet får nok vand, at der skal være bar jord under træet? Hvis ja, kan du lægge mindre sten rundt om træet i to-tre lag. Så kan vandet sive ned, og der vokser ikke noget, som kan suge vandet, inden det når til træets rødder.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. august 2016 kl. 19.37

Du skal nok søge på, hvorfor æbletræet ikke vokser. Og der skal du se langt tilbage - helst til da æbletræet blev plantet.
Var jorden da i orden? Er der humus nok i jorden? etc.??

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. august 2016 kl. 19.57

Ananas er nok svær at holde fri for skurv og det er næppe mos, men lav og alger på grenene og det skader ikke.

Efterlad ikke angrebne æbler på jorden og fortsæt med at holde jorden under træets krone ren og tilfør kompost og kalk.

Træet har haft elendige vilkår lyder det til,kan kun blive bedre, men skurv slipper du ikke helt af med.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 30. august 2016 kl. 8.50

Hej Annette Lundgaard

Jeg har det samme problem med et træ af sorten rød ananas. Jeg overtog haven for 5 år siden. Træet var da ret lille, og jeg var glad, da jeg fandt ud af, at der var tale om rød ananas.

Men træet har skuffet mig meget. For der første er der alt det lav på grenene, og for det andet bliver frugterne angrebet af både skurv og gul monilia. Jeg har brugt virkelig meget tid på det træ, og i maj/juni i år var jeg faktisk nødt til at vande det. Det står nemlig på en del af haven, der er hævet i forhold til resten af haven, og når solen skinner fra en skyfri himmel, bager den voldsomt ind på træets nederste del.

Jeg fjerner alle syge frugter og mange blade med sorte pletter. Det tager en evig tid. Derfor havde jeg faktisk besluttet mig for at fælde det her i efteråret. Men så viser det sig, at det faktisk giver helt pænt i år. O.k., nogle af frugterne har lidt skurv, men der er virkelig mange store velsmagende æbler.

Med hensyn til lav på grenene, så tror jeg ikke, at vi kan gøre andet end at holde træet så åbent som muligt. En eller anden har sagt, at et æbletræ skal beskæres, så det er så luftigt og med så god plads mellem grenene, at man kan kaste en håndbold igennem træet.

Mit træ står også i græsplænen, men jeg holder en plads fri under det. Jeg synes bestemt ikke, at du skal plante noget dér. Det vil jo bare konkurrere med træet.

For at mindske vandforbruget har jeg i år lagt et tykt lag afklippet græs omkring stammen. Det første år havde jeg grenflis, men det holdt jeg op med, fordi jeg læste, at grenflis forbruger næringsstoffer, når det omsættes til jord. Sten kunne sikkert også bruges, som en anden debattør foreslår, men da der er græsplæne lige ved siden af, mener jeg, at det er en dårlig ide, for de kan ikke undgå at blive spredt, så man kører over dem med plæneklipperen, hvis man ikke passer meget på.

Vi må jo nok acceptere en vis mængde skurv. Problemet er, at mange af mine æbler var helt forkrøblede af skurv, og i dem går der nemmere gul monilia. (Naboen har frugttræer med gul monilia lige på den anden side af hækken, og hun sparker de angrebne frugter over i hækken). Men i år plukkede jeg løbende de meget syge æbler af, og det har betydet, at der kun er de store, næsten perfekte æbler tilbage. Og mit træ får en chance til!

Med venlig hilsen

Doris Møller

8 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. august 2016 kl. 10.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 30. august 2016 kl. 16.22

Tusind tak til alle I hjælpsomme og søde havemennesker. Jeg bliver så glad for at opleve al den hjælpsomhed.
Jeg vil gøre, som I foreslår. Jeg har nok været fedtet med gødning og tænkt, at et så gammelt og veletableret træ måtte kunne klare sig. Fremover vil jeg nurse det lidt. Lidt omsorg skader næppe.
Ja, det er et utroligt velsmagende æble. Når man bider i det, mærker man tydeligt, hvor nøjsomme vi er blevet mht vore fødevarer. Æbler af ringe kvalitet har efter min mening intet at gøre i Danmark, hvor hjemmedyrkede æbler smager så godt.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. august 2016 kl. 17.40

Træets trivsel skal forbedres bl.a. med mere humus i jorden.
Svampesygdomme kan begrænses ved at sprøjte f.eks. med fortyndet mælk.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 30. august 2016 kl. 17.55

Hej Lars
Tak for rådet. Mere humus, siger du. Hvad gør jeg så, helt konkret?

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. august 2016 kl. 17.58

Du kan gøde med organisk gødning og dække jorden med plantemateriale.
Hvis du graver det ned, vil du ødelægge rødderne, så få hjælp af ormene.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 30. august 2016 kl. 18.02

Tak, Lars. Organisk gødning har jeg givet. Jeg vil skynde mig at dække jorden.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. august 2016 kl. 20.54

Må jeg låne tråden?

Jeg har et lille æbletræ, det er mere end 30 år gammelt, men vindt og skævt. Jeg flyttede det for 20 år siden, da vi overtog grunden, og det stod "forkert", det fik så nogle vindblæste år med vestenvind, da vi fik fældet et udtjent læhegn, og indtil det ny groede til.

Det bærer fint, men står nu lovlig skygget, men det er vindt og skævt- og har en spidsvinklet stor hovedgren ved basis. Det er- så hut jeg hvisker, en Rød Aroma. Der er en tendens til, at der går bænkbidere og andet kryb i æblerne. Ellers fejler det ikke noget.

Kan man rette det op? Skal den spidsvinklede gren af?

Det står pt meget skygget, men hvis jeg skal lukke op for lys og luft- vil det få vestenvind.

Det får som foder græsafklip.

Mvh
Tine

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 31. august 2016 kl. 8.48

Jeg lægger mærke til, at der i Frank Chr.’s link står:

”de får kun lav, når de er i langsom vækst. Planter i normal vækst skaller uafbrudt små stykker bark af, og med dem følger de bittesmå, nye laver. På den ene side må man altså sige, at lavbelægning er uskadelig, men på den anden side er den altså et signal om langsom vækst.”

Jamen, mit rød ananas-træ gror meget og har alligevel lav! Jeg kan ikke plukke æbler oppe i himlen, så noget af al den tid, jeg har brugt på træet, er også gået med at beskære den voldsomme tilvækst, sådan at jeg hovedsagelig har stort set vandrette grene.

Og hvis årsagen til lavproblemet stammer fra før min tid – hvad den jo nok gør, skulle man jo tro, at laven ville forsvinde i takt med at stammen og de nederste hovedgrene bliver tykkere. Men det er måske kun helt nyt lav, der kan forsvinde på den måde, hvorimod gammel lav bliver siddende?

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Et skrantende æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Et skrantende æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider