Forum

Majroer – Insektnet hvornår?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 12. august 2016 kl. 12.04

Hejsa...

Jeg har forsøgt mig med at så majroer omkring 1. august. Planterne har nu fået en højde på små fem centimeter.

Jeg har købt nedenstående insektnet, men er meget i tvivl om hvornår jeg bør sætte nettet over planterne. Jeg tænker at nettet vel tager en del af sollyset og jeg derfor skal vente så lang tid som muligt? Er der nogle der har erfaring med dette og kan give mig en ide om hvornår nettet bør sættes op?

Bedste hilsner,

Peter

www.bauhaus.dk/insektnet-120-cm-2-5-m-gra-nsh.html

1 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2016 kl. 14.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2016 kl. 14.34

Men havde det været om foråret, skulle nettet op, enten lige efter såningen, eller når kimbladene dukkede op.
Det skal forhindre, at kålsommerfuglen (og ligesindede) lægger æg på planterne, for derefter at æde dem.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 12. august 2016 kl. 14.53

Hej Frank og Lars...

Tak for jeres svar! Grunden til at jeg spurgte var egentligt at jeg forstod udfra nedenstående artikel at det også var nødvendigt for efterårsafgrøder?

Bedste hilsner,

Peter

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/572.html

4 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2016 kl. 16.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2016 kl. 16.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2016 kl. 16.32

Jeg har faktisk mange kålsommerfugle nu, men jeg gør jo også lidt for det. (For at få sommerfugle i haven)

Men enig, dårligt biår- især for humler. Men jeg har heller ikke set honningbier. Eller den nydelige lille måler, vi ellers får ind i mængder om aftenen. Selv stankelben er det skralt med. (Ikke at jeg savner dem!).

Mvh
Tine

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 12. august 2016 kl. 18.07

Hold godt øje med jordlopper indtil planterne har en god størrelse. De er ikke kun aktuelle om foråret.

Vh. T&HPP

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2016 kl. 18.27

Jeg ser nu mange kålsommerfugle i min have. Men de har først fået adgang til mine kål for 2-3 uger siden, da jeg tog bionettet af.
Der levede nemlig jordlopper beskyttet under nettet. Efter at nettet blev fjernet, ser det ud til at hvepse og andre gode insekter har minimeret angrebet.
Det bliver spændende at se, om de også kan klare kålsommerfuglens larver.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. august 2016 kl. 21.59

Her flyver der også en del kålsommerfugle rundt, og da rapsbillerne har gjort det af med (for 2. gang) min Rucola, var der ikke meget andet for dem at gøre, end at overfalde mine sidste levkøjer.
så jo, der er masser af insekter nu.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. august 2016 kl. 7.50

Jeg ville sætte nettet over nu - får du besøg af en sværm snudebiller, er alle planterne ødelagt...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 13. august 2016 kl. 10.47

Hej alle sammen!

Tak for alle jeres svar...! - Nu har jeg jo købt nettet så jeg vil prøve at gå ud og ligge det over nu, så må vi se om det får nogen effekt, ellers har jeg jo også nettet til foråret :-)

Bedste hilsner,

Peter

Nyt svar til emnet »Majroer – Insektnet hvornår?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Majroer – Insektnet hvornår?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider