Forum

Nigellafrø og birkes

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nette, 25. januar 2005 kl. 13.05

Hej!

Jeg vil frygteligt gerne have de valmuer i haven, som man kan høste birkes af – jeg er blot i tvivl om hvilken art der er den rette. Jeg kan huske at have set det på en hjemmeside sidste år, men kan ikke finde det igen.

Det samme gør sig gældende med nigellafrø, da der findes forskellige slags jomfru i det grønne, og jeg gerne vil være sikker på i sidste ende at få de rigtige nigellafrø ud af det.

Nogle der kan henvise til et sted, hvor jeg kan købe dem?

M.v.h.

Nette

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 26. januar 2005 kl. 22.57

Det enkleste og for dig sikreste, er at købe en pose birkesfrø og en pose nigellafrø og så dem midt i april. De skal nærmest sås ovenpå jorden. En pæn procentdel vil spire og blomstre og sætte frø.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nette, 27. januar 2005 kl. 7.14

Hej Clara!

okay – hvor nemt!

Jeg troede sådanne købe-krydderifrø, var varmebehandlede eller lign. så de ikke var i stand til at spire mere.

tusinde tak!

Nette

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Hansen, 14. september 2008 kl. 18.56

Hej!

Jeg har et bed med jomfru i det grønne.

2 forskellige arter.

Drysser man bare frøene over brød – eller- hvad
Hilsen Uld-la

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. september 2008 kl. 21.37

Hej Ulla

Hvis du har mange frø vil det nok være en god idé at sørge for, at de er rigtig gennemtørre, inden du sætter dem på lager.

Du kan sikre holdbarhed ved lav temperatur, selv om tørringen måske ikke har været optimal. Opbevar frøene i køleskab – de er langt mindre udsat for svampeangreb / mug ved den konstante lave temperatur.

Og ja – frøene bruges som birkes. Måske vil pensling af brød eller boller med mælk eller med sammenpisket mælk og æg få flest mulige frø til at hænge fast på det færdige bagværk.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Nigellafrø og birkes«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nigellafrø og birkes

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider