Forum

Hestemøg netop nu!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. august 2016 kl. 10.51

Jeg har fået tilbudt hestemøg, som skal afhentes nu. Hvad kan jeg gøre med det nu? Skal det graves ned i kompostdyngerne?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2016 kl. 10.59

Bare læg det i bedene, det skal ikke graves ned nu.

Hvis du kommer det i komposten, så ville jeg heller ikke grave det ned.

Er det med halm/spåner/træpiller?
Har hestene fået hel havre? (Det kan spire, og også flyvehavre)

Men til lykke- jeg vil vildt gerne have hestemøg- men uden bil og trailer er det håbløst.

Mvh
Tine

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. august 2016 kl. 11.11

Tak for svar, Tine. Jeg ved ikke noget om, hvad hestene har spist. Tak for spørgsmålene. Jeg har selv tænkt, at det jo nok betyder noget, men jeg vil under alle omstændigheder gerne prøve, tænkte jeg.
Ja, det er så godt at have bil og trailer. Bilen er helt nødvendig, hvor jeg bor.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. august 2016 kl. 22.45

Hej Anette Lundgaard

Hvis du har porrer, sellerie og kål eller hvis du skal sætte hvidløg om 6 - 8 uger synes jeg du får et godt råd fra Tine om at bruge hestemøget som overfladekompost / brunt jorddække. Alle fire afgrøder kan udnytte næringsstofferne et par måneder frem.

Ellers vil jeg anbefale, at du bruger varmkomposteringsmetoden - det kræver dog, at mængden af hestemøg er mindst 1 kubikmeter (altså en dynge på 1 x 1 x 1 meter). Det er en rigtig velegnet metode til at bevare næringsstofferne, så de kan optages af næste dyrkningssæsons planter i stedet for at blive nedvasket i jorden af efterårs- og vinternedbør.
Du kan måske have glæde af at læse Karna Maj's artikel: "Kompostering i beholder eller bunke". Bare skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side.

I Karna Maj's artikel er der henvisning til "Hvad sker der under kompostering" af Sten Porse og til "Varmkompostering i praksis" af Karna Maj. Begge artiklerne dukker op ved at du at klikker på de fremhævede (grønne) titler i Karna Maj's "Kompostering i beholder eller bunke".

God fornøjelse med læsning og med det praktiske arbejde !
Pas på ryggen :-)

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. august 2016 kl. 11.18

Tak for svar :-)

Nyt svar til emnet »Hestemøg netop nu!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hestemøg netop nu!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider