Skrevet af: Annette Lundgaard, 5. august 2016 kl. 18.03
Mon nogen kan fortælle mig, hvordan jeg hjælper mit æbletræ bedst muligt. Jeg ville gerne have sunde, modne æbler, når den tid kommer.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2016 kl. 18.24
Jeg gætter på at dit æbletræ har gul monilla- en svampesygdom, som mit træ også har. Alligevel får jeg alle de modne fine æbler jeg kan overkomme om et par måneder.
Ingeborg
Skrevet af: Annette Lundgaard, 5. august 2016 kl. 18.46
Tak, Ingeborg. Kan jeg gøre noget for at forebygge angreb næste år? Vi har et dejligt blommetræ, der harnævnte sygdomsangreb. Det står ca. 6-7 m fra æbletræet. Mon æblerne er blevet smittede?
Skrevet af: Doris Møller, 5. august 2016 kl. 19.12
He Annette Lundgaardj
Hvis jeg var dig, ville jeg læse noget om gul monilia. Søg for eksempel på ”gul monilia” her på Havenyt.
Man kan i hvert fald sørge for at fjerne alle angrebne frugter helt fra haven. Men hvis naboerne er ligeglade, så er det jo ikke så nemt. Jeg har en nabo, som plejer at sparke filippa-æbler med gul monilia over i hækken! Og hvad gør man så?
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Annette Lundgaard, 5. august 2016 kl. 19.21
Tak Doris. Jeg smed også de rådne æbler over hækken, men det er til et udyrket område, og det betyder, atmin mand vil køre affaldet væk.
Ja, jeg må læse om gul monilla igen. Der er åbenbart noget, jeg har taget for let på.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2016 kl. 22.53
Jeg samler de monillabefængte æbler op fra plænen og putter dem i restsffaldet, hvis ikke jeg laver "langskud med dem ned ad motorvejsskrænten. Bortset fra at det er en grim sygdom, så synes jeg det ef fascinerende med de runde ringe omkring æblet.
Vores træ er 50 år gammelt og mange meter højt, så jeg vil aldrig kunne udrydde syge æbler ved at plukke dem.
Ingeborg
Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. august 2016 kl. 7.54
Jeg vil fortsætte med at smide dem, jeg kan nå helt væk og så forlige mig med, at sådan er naturen også. Der bliver rigeligt med blommer til os. Filippatræet er stadig ret lille, så det kan jeg overkomme at efterse grundigt.
Tak for jeres hjælp.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Filippaæbler rådner på træet