Forum

Flytning af Rabarber

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte Hougaard Madsen, 10. juli 2016 kl. 14.06

Hvordan og hvornår flytter man bedst rabarber?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. juli 2016 kl. 18.32

Jeg flytter og deler dem i foråret, når man kan se de røde skud, sådan cirka marts/april. De deles og placeres lyst (solrigt) i god muld (løvmuld), og vandes & gødes efter behov.

Men- sandt at sige står mine nu i skygge, på det, der engang var en kompostplads, de groede sig til kæmper! Men- de kan stadigvæk god lide græsaflip...

Held med det!

Mvh
Tine- og nu siger jeg ikke noget om den, der har boet godt 1½ år i en mælkekasse fordi, jeg liiige mangler et godt sted. ;-)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. juli 2016 kl. 8.48

Hej Dorte Hougaard Madsen

Jeg vil råde dig til at flytte rabarber i efteråret. Så har planterne normalt masser af væde til rådighed, sådan at de har god tid til at etablere sig det nye sted, inden de igen skal give masser af stilke til kompot og kager.

Jeg begyndte at flytte hele mit rabarberbed sidste efterår i november, men blev afbrudt midt i arbejdet af dårligt vejr. Resten af rabarberne blev derfor først flyttet i marts/april i år.

Jeg kunne mærke en tydelig forskel: Dem, der var blevet flyttet om efteråret, klarede tørken bedst. Selv om det lige nu forekommer utroligt, havde vi faktisk en voldsom tørke, lige da rabarberne skulle give allermest udbytte her i maj/juni måned. Min erfaring er, at der hvert år kommer sådan en periode uden regn.

Så derfor er mit råd: Flyt dem til efteråret!

Hvordan? Du graver dem bare op og planter dem dér, hvor de skal være, gerne lidt dybere, end de stod før.

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. juli 2016 kl. 12.55

I år flyttede vi rabarber 10. maj. Ikke fordi det var optimalt, men fordi de skulle væk fra deres trygge vokseplads, da der skulle være noget andet.
Det er gået udmærket, men det var en udfordring med den tørre periode, der fulgte efter flytningen.
Jeg vil nok mene, at september/oktober er bedst egnet.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Dalhoff Knudsen, 9. juli 2022 kl. 9.24

Hvordan helt lavpraktisk deler man en rabarberplante, når man skal flytte den?
Hilsen Hanne Dalhoff

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Dalhoff Knudsen, 9. juli 2022 kl. 9.24

Hvordan helt lavpraktisk deler man en rabarberplante, når man skal flytte den?
Hilsen Hanne Dalhoff

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2022 kl. 18.20

Man skærer den midt igennem med sin spade, og planter så hver del adskilt fra hinanden.

Nyt svar til emnet »Flytning af Rabarber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytning af Rabarber

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider