Forum

Kirsebær og blommer tørre ind inden modn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stella Mathiasen, 15. juni 2016 kl. 12.24

Jeg har et kirsebærtræ ved navn stella og blommetræ jeg fik i bryllupsgave for 5 år siden. .. De første par år fik jeg virkelig gode blommer på blommetræer men sidste år nåede kun 2 blommer at blive modne resten tørrede ud inden de modnede og faldt af... kirsebærtræer har aldrig haft modne kirsebær de første par år kom der næsten ingen på og de faldt af inden de modne. .. sidste år fik jeg rigtigt mange kirsebær på men igen tørrede de ind inden de modne og faldt af... igen i år er der rigtigt mange kirsebær og blommer men igen nu tørre de ind... hvad er der galt... kan jeg Gør noget for at redde dem... træerne ser fine og sunde ud og vokser som de skal

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. juni 2016 kl. 16.49

Blommeviklerens larve kan få blommer til at falde af før tid. Jeg synes dog ikke de plejer at tørre ud på træet først. Hos mig angriber den ikke kirsebær, men det kan den angiveligt godt finde på.
Prøv at skære nogle af nedfaldsfrugterne over. Evt. også nogle af dem der stadig sidder på træet. Så burde du kunne se om der er heller har været larver på spil.
Ofte vil der også være en lille dråbe harpiks uden på inficerede frugter.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. juni 2016 kl. 22.24

Er det ikke usædvanligt at træerne giver udbytte af betydning som helt unge?

Jeg ville forvente bæring omkring 5. Eller6. år efter plantning, altså først omkring nu og årene fremad.
Træerne er jo sunde, som du skriver og mon ikke du blot skal være lidt tålmodig?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Madsen, 16. juni 2016 kl. 8.38

Bruger du nogen form for gødning eller andet?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Mathiasen, 16. juni 2016 kl. 8.50

Der er ikke larver eller lignende i nogle af træerne..
Jeg har aldrig givet dem nogle former for gødning... hvilken gødning ville Være god at bruge? Jeg har lige læs mig frem til at træerne skal have kalk i vinterperioden.. jeg har også lige læst at man skal vande dem godt i perioden fra blomst til bær har jeg heller ikke tænkt på og vi har jo haft tørke i perioden.... jeg er helt ny i det her med have halløj. Da vi flyttede ind var alt tilvokset og vi lagde haven om fik kørt jord på så den blev vævet 1 meter og kom op i plan.. nu består haven af en stor græsplæne og de 2 træer dog står der et læbælte som ikke er vores af diverse træer 3 meter bag ved disse 2 træer...

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. juni 2016 kl. 9.42

Begrebet "Junifald" er kendt fra æbler, hvor træerne skiller sig af med nogle dårligt udviklede frugter først på sommeren.
Jeg mener at have observeret det samme fænomen på et par gamle sveskeblommetræer, hvor der er drysset en masse blommer af lige i denne tid. Det har især været synligt i år, hvor der har været en meget stor frugtsætning.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juni 2016 kl. 10.29

Stella, du ser ikke larverne af blommevikler med mindre du skærer frugterne over. Det voksne insekt sprøjter simpelthen ægget ind i frugten. Den lille dråbe harpiks jeg nævnte er såret efter den operation.

Tilde, Junifald i blommer er normalt pga. af ovennævnte blommevikler. Det er det i hvert fald hos mig.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. juni 2016 kl. 11.07

Claus.
Junifald kan have flere forskellige årsager. Den naturlige udtynding er nok det man især forstår ved "Junifald".
haveselskabet.dk/artikel/hvorfor-falder-aeblerne-af-traeerne

www.haveglaeder.dk/haveartikler/192-frugtsaetning-og-junifald

Nyt svar til emnet »Kirsebær og blommer tørre ind inden modn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kirsebær og blommer tørre ind inden modn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider