Forum

Frilands vindruer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte-Hanne Andersen, 9. juni 2016 kl. 9.03

Jeg har for ca 5 år siden købt en blå drue til friland, den hedder Schuyler, jeg kan varmt anbefale denne drue, da den er mere end rigt givende, druerne er meget søde, og af middelstørrelse, drueklaserne er af mediestørrelse og delvis stenfrie.
jeg har dog aldrig fundet ud af hvordan man beskærer en drue, så jeg skærer den bare ned, da den er vildtvoksende. jeg har ikke meget forstand på vindruer, men forsøger at gøre mit bedste.
Jeg var ved at tror at jeg havde skåret den for langt ned, da den var meget længe om at komme i gang, men nu kan jeg se at den er i fuld gang med at gro, og jeg kan fra dag til dag se at der er kommet meget lange ranker.
Er der mon nogen herinde der ved hvordan man beskærer rigtigt ?
Vil lige sige at vindruen ikke gror op ad en husmur, men jeg har plantet den så den kan gro op af en kattevoliere.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. juni 2016 kl. 10.06

Well, nu er jeg heller ikke en ekspert, men har selv druer (indendørs i drivhus og havestue). Jeg har en blå og 2 hvide druer (den ene stenfri), som voksede her da vi i sin tid købte huset. Alle tre giver godt hvert år, men specielt den hvide stenfrie er dygtig. :)

Men de har alle 3 en grundstamme der når ca. 40 cm over jorden samt en hovedgren på yderligere en god meters længde.

Jeg klipper de længste sideskud af i løbet af sommeren, så planterne ikke breder sig for meget og når jeg ser ansatser til klaser, så klipper jeg så der er 2 blade over hver klase (jvf. div. bøger). 2 blade er det der skal til, for at en klase kan udvikle sig og så gøder jeg med organisk gødning, der afgiver sine stoffer jævnt over vækstsæsonen.

Om efteråret, når vinen har fældet sine blade, klipper jeg alle sommerens sideskud af lige over et "øje" (næste års ansatser til skud).

Mvh. Ayoe

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. juni 2016 kl. 23.27

Hej Ayoe.
Jeg mener at Michael Gundersen i sin bog skriver at op til 6 blade efter en blomsterklasse for ellers kan der ikke dannes nok sukker i klassen.

Men ellers har jeg også læst mange steder det med de to blade . I en bulgarsk bog om vinavl har jeg set det illustrerede med 4 blade . Så jeg tror at der er delte meninger og måske spiller sorten en rolle . Så hvis du får sure bær har du noget og eksperimenter med.
Hilsen Søren.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juni 2016 kl. 2.28

Jeg klipper altid efter to blade og får de sødeste, lækre druer i drivhuset :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte-Hanne Andersen, 10. juni 2016 kl. 7.51

Jeg takker for Jeres oplysninger ang. at beskære vindruer.
Jeg kan se at de fleste af Jer har vindruer i drivhus, dette er dog ikke muligt for mig at have, men det gør mig nu ikke noget, da mine frilands vindruer giver er mega stort udbytte udenfor. Jeg har så mange af vindruerne, at jeg må forære naboerne af dem.

Tænker dog på at lave saft eller marmelade af dem i år.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte-Hanne Andersen, 10. juni 2016 kl. 7.55

Jeg har prøvet det med at klippe i planten i vækst sæsonen, det gør jeg aldrig mere, planten bløder jo helt vildt lang tid efter, det kan da heller ikke være godt vel ?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 10. juni 2016 kl. 8.27

Hej Jytte-Hanne

Når jeg klipper i vinene om sommeren, så er det aldrig i de ved-lignende dele (træagtige), det er altid kun i de lange grønne skud - og her har jeg aldrig oplevet nogen problemer med blødning. :)

@Søren Duun

Mine druer er nu altid enormt søde, når de er modne. ;)

Vh. Ayoe

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. juni 2016 kl. 9.42

Min vindrue vokser bogstaveligt vildt på friland , har via en havelåge portal kravlet mere end 3 m op i et blommetræ og giver masser af druer , og jeg har aldrig passet det , det var bare en stikling jeg havde i overskud og som jeg bare satte ned ved lågen , så nu hænger der drueklasser i portalen og i store dele af blommetræets krone i mere end 3 m højde..................

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juni 2016 kl. 10.12

Jeg havde sorten Einset , der hvor vi boede før. Den som er rød og smager af jordbær. Den skar jeg med to blade og fjernet i øvrigt alt det øvrige vækst for ellers kunne jeg ikke ikke være i mit lille drivhus . Druerne blev altid søde og lækre . Det er i øvrig en sort jeg vil anbefale .

Nu ved jeg ikke om de sorter som M.Gundersen skriver om har særlig svært ved at lave sukker på friland p.g.a skygge forhold eller andet jeg ikke har luret .

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte-Hanne Andersen, 10. juni 2016 kl. 12.50

Kære Søren
Min druesort hedder Schyler, er en blå drue, som både kan bruges i drivhus og på friland, den skulle også kunne bruges til vin, da den indeholder meget sukker. Smager dejligt sødt, og har næsten ingen sten. Desuden er den meget rigt bærende, og fylder meget over hele den ene side af min løbegård til mine katte.
Den sort kan jeg også varmt anbefale, da den som de fleste nye sorter, er selvbestøvende.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 10. juni 2016 kl. 17.49

Hej Jytte-Hanne Andersen.

Hvis du sender mig en mail, så svarer jeg dig, med det der vist kaldes "de 10 sider med vindruepasning", og meget andet.

Vindruedyrkning er jo en milliardindustri på verdensplan, så der er blevet lavet store undersøgelser af, hvad der er bedst, og gør planten i stand til at producere de bedste druer, alt efter hvilken plante det drejer sig om, men det var altid 7 blade pr. klase der gav det bedste resultat.!.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk

Nyt svar til emnet »Frilands vindruer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frilands vindruer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider