Forum

Kålfluer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 27. maj 2016 kl. 8.23

Hej. Jeg har to slags kål i haven - Savoy og Rosen. Det er første gang jeg dyrker kål. Jeg har ikke overdækket kålplanterne og er nu bekymret for om kålfluelarver ender med at gøre kål på kålen !
Så spørgsmålet er: kan man se om fluen har været forbi ? Og hvis man opdager at den har været der er der så noget man kan gøre ved det ?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Larsen, 14. juni 2016 kl. 22.38

Hej Sabine

Du kan se på kålplantens blade, hvis der er æg fra kålsommerfuglen fjernes de bare. men det er jo mere arbejdskrævende end at lægge insektnet over.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. juni 2016 kl. 7.35

Hvis du mener det du skriver, altiså kålflue, så kan du se det ved at kålen vil hænge og se tørstig ud. Den er ikke tørstig, men rødderne er ædt af larver og når det er kommet så vidt, kan kålen ikke reddes.

Mere positivt ser det ud, når vi taler om kålsommerfuglens larver, som kan indsamles eller podes med dipel.

Begge situationer kan forebygges med bionet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 16. juni 2016 kl. 8.36

Kålsommerfugle er jeg ikke så bekymret for. Den kan jeg se og dens larver kan nemt fjernes.
Nej min bekymring går på kålfluen. Den er ikke til at se og jeg har på nuværende tidspunkt ingen ide om der er lagt æg ved mine kål. Jeg efterlyste en måde at spotte og forbygge det på inden kålen hænger og rødderne er ædt. Og nej jeg har ikke villet over desværre men det vil jeg klart anskaffe mig til næste år.

Nyt svar til emnet »Kålfluer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kålfluer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider