Forum

Hva’ pokker er der i kaffegrums.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. maj 2016 kl. 7.29

Kaffegrums anbefales fordelt på jorden omkring f.eks. roser eller, at det kommes i komposten.
Nu har jeg kommet kaffegrumset i et højbed (30 l.) og oplever grøntsagerne spire og vokser en smule hvorefter væksten standser og de dør.
En test jeg har lavet resultere i samme manglende vækst i potten med ren kaffegrums, lige dele kaffegrums og jord mens frøene (samme pose) i jord spirer og gror.
Det gælder for radise, fennikel og dild.
Der sker en begrænset vækst hvis rødder kan tages som udtryk for, at der har været en vækst igang. Alle afgrøder har sat korte og mange rødder. Men går derefter istår og dør.

Et resultat af kaffegrums i højbedet er som forventet, at der ikke er katte som benytter sig af højbedet og ej heller snegle.
Men det hjælper jo ikke meget, hvis heller ikke afgrøder vil benytte højbedet :(

Hvad er det i kaffegrums som hæmmer væksten?

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. maj 2016 kl. 7.43

Måske frigøres der i første omgang for meget kvælstof, så de små kimplanter godt nok spirer, men siden svides? Selvom mængden af kvælstof i kaffegrums skulle være relativt lav.
Mine roser står på 2 -3 år i kaffegrums og trives fint. Hvorimod en kalkelskende plante som sommerfuglebusk ikke ser ud til at kunne lide kaffe.

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. maj 2016 kl. 8.06

@Vibeke
Det er næppe kvælstof. Bønnerne er malet og overhældt med kogene vand og lagt i en mørk tønde med låg hvor de har ligget i flere måneder og først derefter kommet i højbedet.
Der er - som du skriver - næppe meget kvælstof tilbage i kaffegrumset.
Men det er da interessant, at dine roser trives mens sommerfuglebusken ikke gør og det tyder netop på, at det er andet end kvælstof der gør sig gældende.
Hvor meget kaffegrums bruger du til én rose (hvis du kan angive en mængde/et forhold nogenlunde)?

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. maj 2016 kl. 8.27

Det kan jeg ikle. Vi bruger stempelkande. Hælder den brugte grums i et bæger der rummer 6-7 dl og tømmer den hen over vinteren ud omkring diverse planter, helt uden system. Jeg vil tro én rose nemt kan have 3-5 af de bægre omkring sig. Vi graver det ikke ned eller noget.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. maj 2016 kl. 8.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 23. maj 2016 kl. 9.33

Så er meget kaffegrums vel ikke så godt at komme i komposten med kompostorme, hvis der stadig er koffein heri .? Det må virke som gift på dem .

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. maj 2016 kl. 9.47

Hej Frank Chr.

Du skriver: ”Jeg læste engang på en amerikansk haveside, at kaffegrums hæver pH-værdien, kan jorden mon være blevet for sur?”

Når pH er høj, plejer det at være basisk – ikke surt!

kemienidinhverdag.dk/fakta-om-kemi/ph-skalaen

Med venlig hilsen

Doris Møller

7 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. maj 2016 kl. 9.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. maj 2016 kl. 9.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. maj 2016 kl. 12.36

Det giver bestemt mening, at kaffegrums sænker pH værdien. Roser er en surbundsplante og profitere derfor af kaffegrums i modsætning til sommerfugle busken.
Min nabo fortæller også, at hendes mormor dryssede kaffegrums omkring roserne.
Så er det sikkert afdækket, hvorfor afgrøderne ikke voksede i højbedet.
Næste step er derfor at finde ud af hvor meget kaffegrums roser, rhododendron mv. har behov for/ kan tåle.
@Frank Chr.
Det er måske rigtigt, at det er de forkerte kaffebønner vi bruger.
Men nu er vores køkkenhave økologisk så vi bruger Irmas økologiske bønner og maler dem selv.
Det går jo ikke at hælde kaffegrums fra konventionelt dyrkede bønner i en økologisk køkkenhave ;)

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 23. maj 2016 kl. 20.58

Er der andre der har erfaret, at kaffegrums holder katte og snegle væk fra bedene? Venlig hilsen KL

11 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2016 kl. 0.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. maj 2016 kl. 7.20

Hvis kaffegrumset er tørt, kan det have en vis efgekt ifht snegle. Men ikke nok til at det er noget jeg vil forfølge.

Aht. til det med kvælstof ved jeg ikke, hvor jeg havde hovedet forleden. Willy. Selvfølgelig handler det om forsuring, havde jo netop planlagt indkøb af kalk til bemeldte sommerfuglebusk.

Noget andet er om vådt kaffegrums kan medvirke til at jorden pakker for tæt?

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. maj 2016 kl. 13.01

@Frank Chr.
Det har været fremme, at kaffe forebygger mod nogen former for kræft og det er så måske slet ikke kaffen. Men pesticiderne.
Jeg tror der er stor forskel på hjemmemalet kaffe og købt malet kaffe.
Ser man på hjemmemalet kaffe er det tydeligt, at der er skaller og mærker man på kaffegrumset er der en klar fornemmelse af ruhed.
En ruhed der ikke på samme måde er i færdigmalet kaffe.

En årsag til snegle og katte holder sig væk kan være denne ruhed.
Men med dit udsagn om kaffe gør jorden sur, er der måske også her en årsag.

@Vibeke
Nu har jeg som sagt kommet rigeligt med kaffegrums i et højbed. Jeg kan kun tale om hjemmekværnet kaffe og her er der ingen problemer med, at kaffegrumset pakker. Hverken som vådt eller tørt.

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 24. maj 2016 kl. 19.44

Sidste år samlede min nabo kaffegrums, jeg tror vi var 4 husstande der afleverede vores grums til hendes bed, hvor kattene muntrede sig i den tro at det var Sakskøbings største kattebakke.
jeg må sige at kattene var 100 % fløjtende ligeglade.

I stedet satte hun pinde der var dyppet i hjortetakolie, det fik krapylet til at fortrække, men det er en anden historie.

15 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2016 kl. 19.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2016 kl. 20.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. maj 2016 kl. 21.47

@Anne.
Nu har vi anvendt kaffegrums i flere år mod dræbersnegle og katte.
Jeg har ingen anden erfaring end, at det virker.
Måske fordi det er hjemmekværnet groft og derfor ikke pulver.
Måske fordi jeg ligger det i en bræmme ovenpå jord/fliser og kaffegrums ikke er blandet med jord.

@Vibeke.
Nu har jeg tømt højbedet og opdagede i nogle mindre områder, at kaffegrumset ikke var blandet godt nok.
Her lå det som et smattet kompakt fugtigt lag.
Så nede i jorden kan det fremstå som det kan pakke, hvis det ikke blandes meget grundigt med jord, mens det på overfladen ikke pakker.
En anden ting jeg bemærkede var mængden af regnorme. Der var - mildt sagt - enorm. Helt uden sidestykke i.f.t. de øvrige højbede. Første portion af kaffegrums lagde jeg på bedet i efteråret og en portion sent på vinteren. Der var nok ikke under 20 regnorme i et enkelt spadestik! De væltede frem og der er ingen tvivl om, at enten kaffegrums eller også sur jord tiltrækker regnorme.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. maj 2016 kl. 21.55

Willy.
Jeg har i 35 år, aldrig set skyggen af en regnorm i mine surbunds bede.

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 24. maj 2016 kl. 22.12

Willy,
Jo det kan da sagtens være fordi vi alle brugte færdigmalet kaffe at kattene var ligeglade, så langt havde vi ikke tænkt :-)

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 24. maj 2016 kl. 22.25

Frank.

I Andels landsbyen i Holbæk sælger de Richs som vistnok bliver fremstillet i Tyskland.
Jeg har smagt kaffe med Rich og det må de godt beholde for dem selv . :-(

Så foretrækker jeg nu heller Irmas økologiske kaffe (Den samme som villy) . Bare malet.

21 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2016 kl. 22.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. maj 2016 kl. 21.20

@Mogens E.
Jeg beskriver blot hvad jeg konstaterede. Om det samme gør sig gældende hvis jeg prøver igen, ved jeg ikke.
Forskellige forhold har kunne indvirke på de mange regnorme.
Hvordan de formerer sig ved jeg ikke. Men det kan være forhold i sensommeren sidste år har gjort der er kommet en voldsom vækst også selvom der ikke havde været kaffegrums.
Regnormene er relativt små.
Men jeg gentager forsøget (dog uden afgrøder i bedet ;)

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. maj 2016 kl. 21.36

Kaffegrums indeholder ca 7% kvælstof ,så jeg blander grumsen op med ren træaske som indeholder forsfor og kalium , og vupti man har en økologisk NPK gødning , som spredes tyndt og rives lidt ned i jorden.

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. maj 2016 kl. 7.57

@Svend
Havde du været på banen lidt tidligere, ville jeg have sprunget mit forsøg over ;)
Nu har jeg plantet en lille rhododendron i 1/3 alm. havejord og 2/3 kaffegrums. Med dine oplysninger virker det ikke som om det er sagen. Men nu må jeg se hvordan planten arter sig.

En anden ting er, at jeg har en lukket kompostbeholder til grønt køkkenaffald. Her har jeg udtrukket væsken (der er en hane i bunden) i forventning om, at det var ren flydende gødning.
Der er kaffefiltre i komposten (ublegede) som er nogenlunde tømt for kaffegrums.
Men når jeg anvender det som gødning dør planterne.
Jeg har anvendt 1%, 5% og 10% opløsning med samme resultat.
Det skal siges, at gødningen er anvendt på mindre planter der har de første 2- 4 rigtige blade.
Kan en 1% opløsning være for kraftig eller er det bare ikke gødning (kontrolplanten med rent vand vokser derimod normalt).

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. maj 2016 kl. 10.41

Og så er det guf for svampe:

www.beyondcoffee.dk

Nyt svar til emnet »Hva’ pokker er der i kaffegrums.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hva’ pokker er der i kaffegrums.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider