Forum

Kompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 19. maj 2016 kl. 19.55

Jeg har hidtil komposteres både have og køkkenaffald i en hjemmebygget halv åben beholder af træ. Nu har jeg så fået at vide af kommunen at jeg ikke længere på kompostere mit køkkenaffald i denne beholder da rotterne spiser af det ( nogle af naboerne harfået konstateret rotter). Jeg skal derfor enten smide det i skraldespanden hvor det bliver afhentet til bioforgasning eller købe en lukket beholder. Haveaffaldet vil jeg fortsat kompostere i den gamle beholder.
Men hvor meget får jeg ud af en sådan lukket beholder kn med Madaffald ?;er det arbejdet værd eller kan jeg lige så godt bare smide madaffaldet i skraldespanden til bioforgasning? Hvad mener I ?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. maj 2016 kl. 21.59

Jeg kører netop sådan et system. Åben beholder til haveaffaldet og lukket til køkkenaffaldet og kasserede grøntsager fra køkkenhaven.
Det er ikke de vilde mænger køkkenaffaldet bliver til. Jeg tror godt jeg kunne fylde på i over tre år uden at jeg behøvede at tømme. I praksis har jeg faktisk to beholdere jeg skifter i mellem. Efter 1,5-2 år fylder jeg toplaget med ormene over i beholder B og lader beholder A eftermodne ca. 6 mdr. indtil jeg er tilfreds med omsætningen.
Så har jeg vel en 3-5 trillebørefulde.
Selvom mængderne er små, så er den bedste kompost jeg umiddelbart har inden for rækkevidde. Måske bortset fra champingnon kompost på pose.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. maj 2016 kl. 22.11

Vi producerer beskedne 150 - 200 kg køkkenaffald pr. år, som ryger i top-åben kompostbeholder. (Ugentlige målinger over et år, meget stabilt på 3-4 kg pr. uge.)

Blev jeg tvunget til ormekompostering af kommunen, ville jeg gøre som Claus og bruge to beholdere.

Undvære det ville jeg ikke. Havde jeg ikke kompost, havde jeg ikke køkkenhave. Så meget betyder komposten for mig :)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 19. maj 2016 kl. 22.32

Nogen der ved hvordan gødningsværdien er i kompost af ren haveaffald kontra Madaffald ? Det er jo selv specielt kvælstof indholdet der er interessant.
Tænker selv kvælstofindhold må være noget højere i madaffaldet...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. maj 2016 kl. 23.14

Plantekompost (have og park), eks. odense kommune

Køkkenaffald væsentlig højere.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. maj 2016 kl. 23.16

prøver igen, ser du ikke noget er filen for stor.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. maj 2016 kl. 23.18

NPK = 7-1,6-4

totalværdier

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. maj 2016 kl. 0.06

Vi har i 12-15 år haft en lukket kommunal kompostbeholder, som vi er rimelig godt tilfredse med, efter at jeg har lært at der skal lidt tørt affald i en gang imellem. Vi er 2 personer og har masser af køkkengrønt affald. Kartoffelskræller, frugtskræller, teposer, kaffegrums, lidt køkkenrulle osv. Dog ingen kogte kartofler og den slags, men æggeskaller, nøddeskaller, visne blomster fylder også godt i beholderen. Naboer, der ikke har en kompostbeholder, har en grøn affaldsbrholder, som de betaler for at få tømt hver 14. Dag. Hvis du har plads til en kompostbeholder er det en glimrende ting.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 20. maj 2016 kl. 12.01

Tak for svar. Jeg har skam fin plads til en kompostbeholder men desværre kan jeg ikke fravælge kommunens affaldsordning til køkkenaffald så der er ingen besparelse øv øv tværtimod skal jeg ud og købe en lukket kompostbeholder. Har set en ved Bauhaus til 500 kr. Så overvejer lige om det er pengene værd. Men det lyder som i er rimelig enige om at det er det !

Nyt svar til emnet »Kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider