Skrevet af: Simon Andersen, 1. maj 2016 kl. 18.44
Jeg har forspiret kartofler og der er kommet tykke grønne og lilla spire ud af knoldene er det normslt de er lilla??
Når de skal i jorden er dreven bestemt metode har set mange steder at det som om der er en vold der hvor kartoflerne ligger under??
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. maj 2016 kl. 19.20
Hej Simon. Måske nedenstående link kan hjælpe dig lidt på vej.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/77.html
Jo, kartoffelsspirer kan godt være lilla.
Jeg lægger mine kartofler, så de lige netop er dækkede af jord og de længste spirer ovenfor. Efterhånden som kartoflerne gror, "hypper" jeg dem. Det vil i mit tilfælde sige jeg dynger visne blade og mos op om dem. De fleste andre skubber jord op omkring dem. Deraf den "vold" du ganske rigtigt har lagt mærke til.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/349.html
Skrevet af: Simon Andersen, 1. maj 2016 kl. 19.42
Hvor dybt skal de ned i jorden lige når jeg lægger dem
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. maj 2016 kl. 23.22
Simon, prøv at læse Vibekes svar igen ;-)
Men ellers er der næsten ikke noget, der er rigtigt eller forkert hvad læggedybde angår.
Jeg lægger som regel mine kartofler i ca 15-17 cm dybde - og de skal nok komme op alligevel :)
Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2016 kl. 10.12
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2016 kl. 10.13
Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2016 kl. 10.15
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 2. maj 2016 kl. 14.08
Frank, der er vel ikke noget, der hedder SKAL ;-)
Fru Plum siger i øvrigt også 15 cm. Grunden til at jeg lægger så dybt, er at jeg sjældent husker at få hyppet mens tid er.
Men du har ret i, at de er nemmere at tage op med lægning i overfladen, med efterfølgende hypning.
Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2016 kl. 14.16
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler forspirede