Forum

Belægningsmateriale mellem højbede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 12. april 2016 kl. 20.39

Hej

Jeg har netop opsat højbede. Imellem er der pt jord, som jeg ved bliver problematisk med ukrudt. Jeg har en ide om at lave en form for grusbelægning i stil med parkstier, evt. med nogle store trædesten i. Det skal være til at gå på for små bare børne tæer (og store bare voksentæer for den sags skyld)

Min jord er ekstremt sandet, (nær vesterhavet) og dræn er derfor ikke et problem.

Hvilket materiale kan benyttes?

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. april 2016 kl. 8.27

ukrudtsdug med grus på

2 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2016 kl. 8.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2016 kl. 9.47

Stenmel er absolut NO GO. Der er flager imellem, som er skarpe som barbereblade. Det kan bruges i flisefuger og måske andre steder, hvor mennesker og dyr ikke går med bare fødder/poter.
Jeg anbefaler at rense terassefliser ved at feje stenmel ned i fugerne. Der skal fejes til bevidstløshed. Resten skylles ned i fugerne ved næste regnvejr. Men en sti med stenmel kan jeg ikke gå ind for. Jeg bruger åndedrætsværn når jeg fejer med stenmel!
Ingeborg

4 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2016 kl. 10.52

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. april 2016 kl. 11.29

@Lasse
Fliser, trædesten og lign. hindre ikke ukrudt.
Men besværliggør rensningen.
Ofte er problemet med ukrudt begrænset mellem højbede fordi der færdes relativt meget på et lille areal.
Ind mod højbedene vokser ukrudt.
Men det er hurtigt ordnet med lugejern, trimmer el. lign.

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2016 kl. 12.04

Strandsand indeholder salt som de færreste planter har godt af. Perlegrus var måske en mulighed hvis ikke man synes det bliver for kirkegårdsagtigt.

7 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2016 kl. 12.12

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2016 kl. 14.24

Jeg er opvokset nær vestkysten hvor jeg kan forstå spørgeren bor. Den gang jeg var dreng på de kanter.... hentede vi altså ikke sand til sandkasser ol. hos vognmanden ;-)

9 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2016 kl. 14.39

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2016 kl. 15.04

Jeg har nu været med nede og hente sand i 1990'erne. Jeg kan ikke forestille mig andet end at folk på de kanter gør det endnu. Der hvor jeg voksede op kunne strandkanten flytte sig 50 meter over en nat og undertiden røg der også en 3-4 meter af klitterne.
Derfor skønnede folk med deres sunde fornuft at en halv trailerfuld sand nok ikke betød noget i det store regnskab.

På østkysten er det selvfølgelig noget andet fordi sandet ikke rigtigt arbejder og man har planteliv osv. helt ned til vandet.

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 13. april 2016 kl. 15.29

har set noget naturfavet (brun/orange) som indeholdt en masse små skarpe flintestens fliger, det så ikke rart ud. hvis jeg skal bruge grus, hvilken type skal man så bruge?

12 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2016 kl. 15.30

13 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2016 kl. 15.37

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2016 kl. 15.38

@Lasse. Perlegrus er ærtestore sten som ikke er skarpe. Du kender det som sagt nok fra kirkegårde.
Hvis du vil have noget finere findes der special sand til legepladser.

@Frank. Jo, saltet vil blive vasket ud. Det er svært at sige hvor længe det skal ligge. Det kommer jo også an på bunkens højde, nedbørsmængden osv. Hvis jeg af en eller anden grund havde brug for saltfrit strandsand ville jeg nok vaske det i en beholder. Altså, røre det op med vand, lade sandet bundfælde, hælde vandet fra og så gentage nogle gange.

15 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2016 kl. 16.03

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 13. april 2016 kl. 16.05

manglede lige at tilføje det naturfarvede var stenmel

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 13. april 2016 kl. 16.28

er oprindeligt fra sjælland, så det jeg kalder for grus, inkluderer hvad der f.eks . benyttes til at lægge belægningssten på. jeg søger et let groft (max 3-4mm) materiale, som kan pakke sig og blive rimeligt hård og kompakt. igen tænker jeg på en typisk parksti. hest ikke stenmel, da det lyder til der er en masse ulemper ved det.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 13. april 2016 kl. 16.33

tænker noget i denne stil, hvad kan metrialet tænkes at være?

19 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2016 kl. 16.41

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. april 2016 kl. 21.59

@Lasse.
Det er som du har bevæget dig mod det æstetiske og ikke i så høj grad har problematikken med ukrudt for øje.
Belægningen på billedet har utvivlsomt et stampet underlag og belægningen er ligeledes blevet stampet.
Så går der nogle år - vel 3- 4 år - inden ukrudtet viser sig at være et problem (frø ukrudt).
Belægninger som den viste kan miste charmen efter en skuffejernet har været i gang (dog anvendes der sikkert stadig mange steder RoundUp til ukrudtsbekæmpelsen).
Den nemme løsning er at bevare gangene mellem højbedene som jord el. græs og det bliver små barnefødder også mest tilfredse med ;)

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2016 kl. 9.39

Tænk altid på at billeder er taknemmelige og at der måske lige har været en person med et skuffejern før fotografen kom. Håber ikke at der har været nogen forbi med sprøjtegift.
Ingeborg
Ps. Højbede er mange ting. Hvad mener du med højbede? Det jeg ser på billedet er ganske almindelige bede med en sti imellem

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. april 2016 kl. 12.25

Vær opmærksom på- at sand/grus vejer ret meget! Min bror fik engang en bøde for overvægt, da han havde hentet grus i en grusgrav i sin trailer! (Det var ikke en boogietrailer).

Jeg ville foreslå noget af det mere solide plænegræs, hvidkløver- eller bare trædesten- evt trædebregner.

Mvh
Tine- der ikke går barfodet i haven- endnu! (Årevis med brombær, glasskår og hegnsrester i metal... DOOH).

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 14. april 2016 kl. 20.33

mine "højbede" er galvaniseret sneglehegn, som er ca 15 cm over jorden, så det er nærmere bedkanter end højbede. der er ikke plads til plæneklipper mellem højbedene, så græs er udelukket. jeg har tidligere overvejet noget krybende bunddække, men aner ikke hvad der egner sig i min sandjord. grus/sand stier er bestemt pga. det æstetiske.

24 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. april 2016 kl. 20.39

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 16. april 2016 kl. 17.27

Hvad med trædebregner? De skal ikke slås og bliver vel ikke noget problem i bedene. De kan gro i let fugtig sandet jord, og er ikke ubehagelige at gå på.

Nyt svar til emnet »Belægningsmateriale mellem højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Belægningsmateriale mellem højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider