Forum

Få frø fra planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Solveig Albertsen, 11. april 2016 kl. 13.45

Hej alle.
Jeg er helt ny herinde, og ret ny indenfor køkkenhaver og dyrkning.
Jeg har et par planter i vindueskarmen(nogle tomater, noget persille og en lavendel), som er ved at komme ret godt frem, og i køkkenhaven har jeg sået et par radiser og snart også nogle ærter.
Jeg spekulerede på, om man kan tage frø fra sine egne planter, for at plante de frø i køkkenhaven næste år, altså så man ikke skal ud og købe nye frø hvert år. Ikke fordi frø som sådan er en stor omkostning, men jeg synes nu det kunne være sjovt at være uafhængig af butikkerne, og bare kunne dyrke mine ting år efter år.
Jeg ved at man med ærter blot kan gemme ærterne og tørre dem, og så bløde dem op og så dem året efter - men hvad med ting som fx radiser? Hvor sidder frøene henne på dem?
Og hvad med agurker, hvis jeg skulle få lyst til at dyrke dem engang?
Jeg håber I kan svare mig :)
Hilsen
Solveig

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2016 kl. 21.27

Hej Solveig

Der findes en forening, der hedder Frøsamlerne, som jeg tror er noget for dig. De afholder nemlig gratis kurser i frøsamling for begyndere - prøv at google dem en gang :)

Mvh.
Anja

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 11. april 2016 kl. 22.27

Du lader bare et par radiser vokse videre. Så vil de på et tidspunkt blomstre og sætte frø. Jeg glemte nogle radiser engang, og året efter havde jeg selvsåede radiser :-)
Her er et link til lidt mere hjemmefrøavl:

gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=92

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2016 kl. 23.56

Brian Krause fra Gourmethaven er et meget aktivt medlem af Frøsamlerne :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solveig Albertsen, 12. april 2016 kl. 10.35

Hej begge to.
Mange tak for jeres svar! Jeg ser lidt videre på Frøsamlerne Anja, tak for tippet :)
Hilsen Solveig

Nyt svar til emnet »Få frø fra planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Få frø fra planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider