Forum

Trykimprægneret træ i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 10. april 2016 kl. 20.39

Hvor meget skal man passe på med trykimprægneret træ i køkkenhaven? Siver giften ud i jorden og skader grøntsager? Jeg har en kompostbeholder, hvorfra jeg hvert år tager jord til at bruge i urtehaven. Desuden har jeg kapillærkasseskjulere i drivhuset, som står direkte på drivhusjorden. Er jorden i drivhuset så fyldt med krom etc.? Hvis ja, hvor langt ned skal jeg grave for at udskifte jorden, før jeg igen kan dyrke grøntsager i den inde i drivhuset?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2016 kl. 21.29

Det har været forbudt at at bruge krom og arsen til trykimprægnering i 20 år. I dag bruges en kombination af kobbersalte og syntetiske fungicider. Det sidste findes også i udendørs maling og træbeskyttelse.

Trykimprægneret træ er således ikke noget økologisk produkt, men på den anden side heller ikke så giftigt som da det fik sit dårlige ry. Man skal mao. især være på vagt overfor ældre genanvendt træ.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2016 kl. 21.37

Den her stolpe blev ifølge BBR gravet ned 1978 og hevet op af mig i 2014. Den blev ikke genanvendt som kant i højbedet kan jeg forsikre. Ja. det er den ende som sad i jorden.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. april 2016 kl. 21.58

Køber du NTR mærket træ fra DK, er du sikker på at få et produkt fremstillet under miljømæssigt kontrollerede forhold. Køb aldrig trykimprægneret træ, der ikke er mærket.

Jeg fik sidste år en risikovurdering fra Miljøstyrelsen på træ trykimprægneret efter de regler, som gælder i DK og det er ifølge den en uhyre lille vandring fra træet ud i jorden.

Jeg ville dog aldrig bruge trykimprægneret træ til dyrkningsjord og i dette tilfælde var det stolper til et hegn, hvor jeg ikke havde råd til holdbare, ubehandlede træsorter i de aktuelle dimensioner.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2016 kl. 21.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. april 2016 kl. 22.24

Derfor: Køb danskproduceret NTR mærket træ, hvis der ikke er et realistisk alternativ.

Nyt svar til emnet »Trykimprægneret træ i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Trykimprægneret træ i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider