Skrevet af: Lasse Lauritsen, 3. april 2016 kl. 12.42
Hej.
Vi har længe haft læst til at lave en køkken have, og nu skal det så være.
Den skal være i enden af vores græsplæne ca 4*6 meter.
Vi vil gerne have 2 sorter kartofler og jordbær. Og vil gerne nå at lægge kartofler osv her om 3 uger ca. Vi har en minigraver som vi kan bruge. Hvordan gør jeg det bedst?
Hvad for noget jord skal jeg bruge (det fra lossepladsen)
Hvor langt skal man ned når det er i en græsplæne man skal lave det. Og ellers tager jeg gerne mod råd og ideer, da vi er helt nye.
På forhånd tak
Skrevet af: Tom Andersen, 3. april 2016 kl. 13.34
Du er kommet til det helt rigtige sted :)
Oppe højre hjørne er der et søgefelt - brug det og start evt. med "Anlæg en køkkenhave i græsplænen".
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 3. april 2016 kl. 13.52
Tak:-)
Efter at have læst lidt rundt her og der,så synes jeg stadig der er spørgsmål. Hmm. :-)
Hvis jeg for minigraveren til at skrælle græsset helt væk, evt grave lidt ned, vil jeg så kunne bruge det jord fra lossepladsen, og så dyrke i det med det samme?
Kan godt være der står noget et sted men har ikke lige fundet det:-)
Skrevet af: Ayoe B. P., 3. april 2016 kl. 14.01
Hej Lasse.
Jeg har også forespurgt lidt om emnet og fik en masse brugbare svar. Måske kan du bruge nogen af dem? ;)
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/15946.html
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 3. april 2016 kl. 14.15
Synes stadig det er lidt svært at få et direkte svar til det:-)
Skrevet af: H. Christensen, 3. april 2016 kl. 15.11
Når du nu har en minigraver, så er der ingen grund til at smide den næring der er i græstørven væk.
Skræl tørven af grav op og læg tørven nederst.
Hvis du mener kommune kompost kan du godt blande det i men ikke for meget da det godt kan være lidt kraftigt.
Mvh
Skrevet af: H. Christensen, 3. april 2016 kl. 15.14
PS 20cm ned er rigeligt.
Mvh
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 3. april 2016 kl. 15.18
Okay. Så det jeg gør er at få taget græstørvet af og så grave ca 20 cm ned. Så smider jeg græstørvet ned og så blander jeg jeg kompost med det jord jeg har gravet op, og så ovenpå græstørvet. Forstået rigtigt?
Og kan vi så lægge kartofler en uges tid efter vi har lavet det?
Skal jeg gøre med andet det første stykke tid?
Skrevet af: H. Christensen, 3. april 2016 kl. 15.28
Det har du forstået ret.
Da jeg var knægt og på den landbrugsejendom vi havede , kom vi stalddyrs gødning på om efteråret og gravede det ned.
Så var det komposteret når vi satte kartofler om foråret.
Men du skal så ikke venter på kompostering da det er det når du henter det.
Så jeg vil mene at du kan sætte kartofler med det samme.
Men det kan være at der er andre der er mere erfarne i kartoffeldyrkningens kunst der ved mere.
Mvh
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 20. april 2016 kl. 11.25
Hej. Nu er vi kommet lidt længere i projektet, og det viser sig at jorden ser rigtig god ud, og der ikke er sand.
Nu skal vi så til at lave køkkenhaven, og her kommer så et spørgsmål. Ville vi kunne bruge en kultivator maskine direkte ovenpå græsset så vi slipper for at skrælle græs af, eller bliver vi nød til at skrælle det af, før vi bruger en kultivator i jorden.? Håber det giver mening
Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2016 kl. 11.29
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 20. april 2016 kl. 11.31
Fin ide. Men vi skal også have jordbær og lidt skalotteløg. Vi regner med den ca skal være 4 gange 8 meter vores køkkenhave
Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2016 kl. 11.35
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 20. april 2016 kl. 11.39
Jo men lige det projekt nåede vi ikke:-(
Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2016 kl. 12.01
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 20. april 2016 kl. 12.03
Skal græstørvet bare vendes eller hvordan
Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2016 kl. 12.05
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 20. april 2016 kl. 12.25
Super. Og så vil man kunne lægge kartofler og plante jordbær med det samme?
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. april 2016 kl. 13.04
Husk at planterne skal have noget at leve af. Hvis du vil dyrke økologisk er det et oplagt tidspunkt at indarbejde noget organisk gødning.
Kartoflerne skal i jorden inden 1 maj, synes jeg. Du har forpasset chancen for at være på det helt tidlige hold, men det betyder selvfølgelig ikke noget for kvaliteten.
Jordbær plantes efter bogen i sensommeren. Du kan også godt plante nu, men du skal ikke regne med noget stort udbytte. En mulighed er at købe lidt planter nu og så udvide bedet i sensommeren med egne udløbere. Der er penge at spare.
Iøvrigt synes jeg det lidt optimisk at tro du har hørt det sidste til græsset. Du skal nok regne med at det vil optræde som ukrudt. Det er især træls i jordbærbedet hvor du jo ikke kan bekæmpe græsset med gravning.
Men altså, sådan er det jo.
Skrevet af: Lasse Lauritsen, 20. april 2016 kl. 13.09
Okay,
Så kartofler kommer i inden 1. Maj hvilket er meget fint
Jordbærrene er også fint nok.
Mht græsser, ville det så være bedst at skrælle det af, og smide væk og så evt bruge en kultivator i jorden for at få vendt det godt, og evt blande det med lidt gødning?
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. april 2016 kl. 13.46
Tja, det er jo lidt et dilemma. Hvis du skræller tørven af fjerner du det bedste af jorden. Hvis du vender den ned vil græsset i et eller andet omfang skyde igen.
Jeg ville stadig vende tørven ned så den kan kompostere på stedet, selvom det kræver en runde med hakken en gang i mellem. Hvis du fjerner tørven synes jeg du skal tilføre noget kompost af en art. Den fra genbrugspladsen er gratis, champingnon kompost er bedre og kan også gøre det ud for gødning.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 20. april 2016 kl. 21.43
Da jeg i sin tid skulle lave græsplæne om til blomsterbed, gravede jeg først græstørvene op i ca et spadestiks dybde. Derefter fjernede jeg mere jord i endnu ca et spadestiks dybde, lagde græstørven (med græsset ned af) og fyldte så den opgravede jord oven på. Det er selvfølgelig et lidt større arbejde, men græsset kommer med garanti ikke op igen :-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2016 kl. 23.01
Når jeg stikker kanter af min græsplæne, stikker jeg faconen af med spaden. Derpå stikker jeg bidder af kanten for hver 20 cm uden at vende græstørven. Den endelige kantstiknig foregår ved at jeg fjerner det første spadestik helt, så har jeg et hul, jeg kan vende jorden fra det næste spadestik ned i. Ved sidste stik, kommer det allerførste spadestik ned i hullet. Jeg har endnu ikke oplevet at græs, der er kulet et spadestik ned er kommet op igen.
Sådan gør jeg, når jeg ikke i tide har fået det "overskydende" græs hakket af.
Måske kan du vende din græsplæne på denne måde, række for række?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 9.22
Vi lavede et bed i græsplanen for to år siden.
Vi startede med at vende græstørvene, men de var for kompakte, så vi ikke kunne behandle jorden ordentligt bagefter.
Resten kørte jeg først over nogle gange med fræseren, inden vi så vendte jorden og slutte af med at fræse den igen for at få overfladen jævn og komposten fordelt.
Det er ikke mig, der står for at luge græs, så hvor slemt det blev, ved jeg ikke. Men jeg havde nok hørt det, hvis det havde været meget slemt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Græsplæne til køkkenhave