Skrevet af: Sabine Karstensen, 1. april 2016 kl. 9.03
Jeg er så heldig for første gang i mit liv at have fået en trailer fuld hestemøg foræret. Så nu er det store spørgsmål jo så bare hvordan jeg får mest gavn ud af næringen
Håber i har nogle erfaringer der kan hjælpe mig med at vælge:
1 jeg kan lægge hestemøg et i en kule og så benytte det til gødning oven på planterne i løbet af foråret. Her er jeg mest bekymret for om det er for frisk til at blive brugt som gødning
2 jeg kan lægge det i min kompostbunke og vente på det bliver helt omsat sammen med mit køkken og haveaffald. Men hvor længe tager det ? Jeg skulle jo gerne kunne gøre med det i løbet af foråret / sommeren
3 jeg kan grave det direkte ned i mine bede og så så / plante i det. Men vil det så svide de små nye planter ?
Hurtig lille afstemning. Hvad vil du vælge og hvorfor
Skrevet af: Sabine Karstensen, 1. april 2016 kl. 9.08
Jeg skal lige nævne at der ikke er halm i møget og det er meget friskt
Skrevet af: Lone Brems, 1. april 2016 kl. 9.59
Hej Sabine Kristensen
Mine erfaringer sætter pilen på løsning nr 2 - men det kræver lidt arm-arbejde med en greb :-)
Du kan udnytte, at du har fået frisk hestemøg - det er fremragende til at lynkompostere!
Tøm din have- og køkkenkompost og bland hele molevitten godt sammen med hestemøget. Hvis der er tørre partier skal de fugtes let med en vandkande med spreder - men de skal ikke gøres så våde, at der drypper vand nedenud.
(Hvis alt er tilpas fugtigt skal der selvfølgelig ikke vandes)
Sæt nu en kompostdynge - gerne ca 1 x 1 meter.
Læg et lag godt sammenrystet møg + kompost på ca 20 cm ovenpå jorden. Træd laget let sammen og giv ganske lidt (0,5 liter) eller ikke noget vand. Gentag dette indtil alt materialet er kommet op i bunken. Slut med at klappe stakken med en skovl, så der ikke er for mange og lange kviste, strå og lignende, der stikker ud.
Hvis det er muligt: Overdæk dyngen med løs-rystet halm (hvis du vander det let efter at have bredt det ud over dyngen flyver det ikke så let af igen; kan evt holdes på plads med nogen grene/brædder).
Du kan også overdække med et gammelt tæppe - men brug ikke pressenning, som lukker af for fordampning.
Dyngen tager varme - dvs omsætningen kommer igang - indenfor nogen få dage.
En tyk gren stukket godt ind i dyngen og sidder der et timestid vil - når den trækkes ud og man med det samme griber om den med hånden - afsløre dyngens indre temparetur som lunken, varm eller meget varm).
HVIS dyngen bliver meget varm skal den "stikkes om" med det samme - dvs den skal have overdækningen af og vendes grundigt med en greb hvorefter den stakkes som første gang. Vent ikke med at stikke om til dagen efter eller ugen efter, hvis det er konstateret, at dyngen er meget varm. Hvis man venter kan der blive store udtørrede partier i dyngen, hvor omsætningen går helt i stå igen efter at have været lynstartet.
HVIS dyngen bliver lunken eller varm skal den stikkes om to uger efter at den er sat. Derefter kan der gå 4 uger inden næste omstikning.
Så hvis du starter i dag kan du forvente sidst i maj måned at have brugbar & ikke for næringsrig overfladekompost til kartofler, kål, porrer, majs, squash, løg og senere til asparges (hvis du da er så heldig at have dem i din urtehave). Det passer fint med disse planters behov for ekstra næring og beskyttelse mod udtørring.
Rigtig god fornøjelse med at anvende hestemøget !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Sabine Karstensen, 1. april 2016 kl. 10.02
Mange tak. Det lyder som en god løsning
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hestemøg