Forum

Økologi

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas K, 28. marts 2016 kl. 17.57

Hej

Vi er begyndt at handle mere økologisk i hverdagen. Så er spørgsmålet om man ikke også burde dyrke økologisk i sin køkkenhave? Men hvad betyder det egentlig at man dyrker økologiske planter? Handler det ikke i ligeså høj grad om at bruge økologisk jord og gødning, som det handler om frøene? Bliver udbyttet mindre hvis man køber frø / planter der er økologiske?

På forhånd tak
Jonas

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. marts 2016 kl. 21.23

Hej Jonas

Jo, det ville da være en god idé at dyrke din have økologisk :)

Du kan finde nogle af svarene på de grundliggende spørgsmål her:
okologi.dk/forbruger

Økologisk jord er ikke noget du bruger, men noget du skaber ved at dyrke den økologisk.

Om du bruger øko-frø eller -planter betyder intet for dit udbytte, men brug af økofrø støtter økolandmanden og dermed udbredelsen af økologi.

Udbyttet afhænger af i hvilket omfang du opfylder planternes behov. Udbyttet målt i vægt er ofte mindre ved økologi - derfor højere pris.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. marts 2016 kl. 0.40

I landbruget regner man med ca. 40% mindre produktivitet ved omlægning til økologi. For køkkenhavedyrkeren betyder et skifte til økologi dog ikke nødvendigvis det store for udbyttet.

Hvad angår plantebeskyttelsen er alle i forvejen i omgangshøjde med økologerne. Der er mig bekendt ingen pesticider en privatperson kan bruge mod skadedyr og sygdomme i køkkenhaven som ikke også er tilladt i økologi.
Næringsstofferne kan man også skaffe i rigelige mængder med økomærkede gødninger.

Du skal dog regne med at frø, planter og gødning bliver dyrere og mere besværlige at skaffe.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. marts 2016 kl. 5.44

Ja, især planter kan være vanskelige at finde, men m.h.t. frø er der nogle gode leverandører:

www.bingenheimersaatgut.de/content/de/katalog-dansk.html

www.solsikken.dk/shop.aspx

www.fuglebjerggaard.dk/netbutik/

Du kan også bytte:

Http://www.dejjorden.dk

froesamlerne.dk/

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas K, 30. marts 2016 kl. 20.18

Hej Tom og Claus

Det var hurtigt svar - tak for det.

At støtte de økologiske landmænd, er bestemt en god idé. Det er jeg helt med på.
Men vil det så sige at der ingen forskel er på, at købe almindelig ærter til såning og så økologiske ærter?
Det kan være at økologi ikke er en eksakt videnskab? Må jeg fx kalde mine ærter økologiske, selvom jeg ikke har købt hverken økologisk jord, ærter eller gødning?

På forhånd tak
Jonas

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2016 kl. 21.05

@Jonas

Jo, den ene ært er økologisk og den anden konventionel :-D

Du må kalde dine ærter fra haven, hvad du vil, men hvis du vil sælge dem erhvervsmæssigt og som økologiske skal du jo være autoriseret økologisk landmand og dyrke efter disse vejledninger:

naturerhverv.dk/fileadmin/user_upload/NaturErhverv/Filer/Indsatsomraader/Oekologi/Jordbrugsbedrifter/Vejledning_til_oekologisk_jordbrugsproduktion/OEkologivejlednin__januar_2015.pdf

Den del af økologien der foregår på et universitet, altså forskning, er videnskab i samme omfang som alt andet der foregår der.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2016 kl. 21.09

Hvis du er professionel og vil sælge dine varer med Ø-mærket, så er der nogle ganske detaljerede regler du skal følge. F.eks. gælder det om såsæd, at du skal købe økologisk såsæd hvis det er muligt. Ellers må du godt bruge konventionelt.

Du kan hente vejledningen i de regler som gælder for professionelle her:
naturerhverv.dk/tvaergaaende/oekologi/jordbrugsbedrifter/vejledning-om-oekologisk-jordbrugsproduktion/#c5462

Personligt dyrker jeg bare min have på en måde jeg har det godt med. Så afstår jeg til gengæld fra at underholde middagsgæster med hvor økologiske bønnerne fra haven er.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas K, 30. marts 2016 kl. 21.30

I er dæleme hurtige :)

Tak for svar. Jeg forsøger egentlig bare at finde hoved og hale i det her økologi-sjov.

Jeg har ingen intentioner om at sælge, det er udelukkende til privat brug.

Så det er vel lidt i stil med at handle dagligvarer økologisk/ikke-økologisk? Den almindelige forbruger ved som regel ikke hvor meget sundere det er at handle økologisk.

Tak for jeres svar - det var netop hvad jeg søgte!

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 31. marts 2016 kl. 15.50

Jeg tror, begrebet 'økologi' er et ret elastisk begreb - i hvert fald i have-øjemed. En af de store økologiske pionerer, John Seymour, dyrkede sin have med nogle midler, man i dag ikke vil kalde økologiske. F.eks. brugte han nikotin som pesticid.

Jeg tolker økologien som en stræben efter at leve så harmonisk, som det er muligt med naturen. Personligt forsøger jeg at gøre min have så god over for insekter (bier og sommerfugle især), og samtidig bruger jeg ikke gift udover f.eks. eddike mod ukrudt.

For mig personligt har det to formål: For det første har jeg det godt med at vide, at der ikke er (ret mange) pesticid-rester i de grøntsager, jeg selv dyrker. For det andet gør det mig ærligt talt glad at prøve at leve i pagt med naturen - så meget man nu kan på en 70'er parcelhusgrund. :)

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 31. marts 2016 kl. 15.51

Jeg glemte lige at nævne, at jeg selvfølgelig også komposterer og dermed ikke kunst-gøder. Det er i øvrigt sjovt samtidig med at man sparer en masse penge. :)

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas K, 31. marts 2016 kl. 15.57

Hej Bo

Det var netop det jeg tænkte. Tak for input :)

/Jonas

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. marts 2016 kl. 18.17

Meget smukt formuleret Bo :)

Hvad man kan lave af urteudtræk af urter fra egen avl og bruge på egen parcel er vel strengt taget også i en eller anden form for balance med naturen, men nikotin er så giftigt, at det turde jeg slet ikke have stående. Hvis udtrækket fremstilles med bekæmpelse for øje er det forbudt, mens det er tilladt, hvis formålet er "gødning" eller lignende.

Det mest spændende er også at opnå så stor grad af balance, at det ikke er nødvendigt med kemisk krigsførelse.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. marts 2016 kl. 21.41

Seymour brugte flere uheldige midler. Tilsyneladende alene baseret på at de var tilgængelige før moderne syntesekemi.
I nogle udenlandske certificeringsordninger lever denne tankegang videre. F.eks. må vin mærket med EU's økomærke godt sprøjtes med kobber i form af Bordeauxvæske.

Nikotin er forbudt i både økologisk og konventionelt jordbrug pga. den høje akutte giftighed. Tanken om at "naturlige" pesticider kan tillades lever dog videre. F.eks. må økologer sprøjte med pyrethium, et insekticid som udvindes af Chrysanthemum.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. marts 2016 kl. 22.41

Apropos naturlige "pesticider", så mener jeg ganske bestemt, at jeg på et tidspunkt har læst en artikel om fugles brug af bestemte urter i reden eller redematerialet til bekæmpelse af diverse utøj.

Er der nogen her, der kan hjælpe mig på vej til at genfinde den / de artikler?

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 1. april 2016 kl. 0.33

Der kan muligvis være tale om Derrispulver. Det blev tidligere brugt i hønsereder mod hønselopper.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. april 2016 kl. 0.51

I Danmark må heller ikke vin sprøjtes med kobber selv ikke i form af Bordeauxvæske. Og det uanset om det er økologisk eller konventionelt.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. april 2016 kl. 9.46

Det er rigtigt Lars. Hvis man vil købe økologisk vin bør man gå efter de sparsomme danske dråber for at undgå tungmetallet kobber.

Jeg undrer mig bare lidt over at nogle fortolkninger af, hvad økologi er tillader sådan et middel.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2016 kl. 15.50

@Claus

Er det ikke altid sådan, når politik kommer ind over?
For nylig så vi jo herhjemme, hvordan forskningen (og almen logik) havde én holdning til den miljømæssige betydning af, at de konventionelle landmænd nu må skrue op for kunstgødningen, mens den sorte blok med venstre i spidsen slet ikke kunne se noget miljømæssigt problem i dét.

Det danske Ø-mærke er en særlig kvalitet, som jeg håber holder i fremtiden - gerne udvidet med krav til bedriften vedrørende hensyn til biodiversiteten.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. april 2016 kl. 19.34

Jeg ser det nu ikke som et udslag af politik. For mig at se, er det et udslag den tankegang som har formet den økologiske bevægelse. Altså selve kerneværdierne. Man lægger vægt på begreber som "naturlighed" og "tradition". Måske ligefrem "æstetik" hvis den får fuld gas.
Så er det man ender med nogle andre løsninger end hvis man tog udgangspunkt i en konkret miljøvurdering.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Helenia Bakker, 31. juli 2017 kl. 13.46

Slettet af administrator 31. juli 2017 kl. 14.13.

Nyt svar til emnet »Økologi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Økologi

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider