Forum

Hvilken kartoffelsort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 25. marts 2016 kl. 18.46

Jeg har i år tænkt mig at forsøge med dyrkning af kartofler og vil derfor høre hvad jeres foretrukne kartoffelsort til nye kartofler er? Jeg er mest interesseret i en sort der er fast, velsmagende, med små runde kartofler og som er nem at pille. Jeg synes altid at de nye kartofler man fik som barn var super nemme lige at gnubbe skrællen af og så smagte de bedre end nogle af de nye sorter, hvor skrællen nærmest er umulig at gnubbe af og som har mindre smag.

Jeg har søgt lidt og overvejer at købe hhv. hamlet og æggeblomme så jeg har lidt længere sæson. Jeg lægger nok også nogle apsargeskartofler, som er min absolutte favorit, men som jeg kan forstå er lidt vanskelig og med ringe udbytte.

Hvilke sorter vil I anbefale, er ovenstående gode sorter I jeres øjne?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. marts 2016 kl. 21.23

Her på matriklen er vi glade for "Arielle". Rigtig god smag og dejlig tekstur.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. marts 2016 kl. 22.50

En gammel sort der er lille, rund og yderst velsmagende er æggeblomme kartoffel.
Den kan dog til tider være lidt svær at få fat i

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. marts 2016 kl. 21.04

Den fås i brugsen som læggekartofel nu.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 27. marts 2016 kl. 22.50

Jeg synes Linzer delikatesse er en fantastisk kartoffel. Desværre har jeg ikke erfaring med at dyrke den selv, men køber den hvert år et sted, den er dyrket på sandet jord.

Nyt svar til emnet »Hvilken kartoffelsort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilken kartoffelsort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider