Skrevet af: Jakob Jensen, 18. marts 2016 kl. 23.37
Hej alle
Et lille nybegynder spørgsmål...
Jeg har aldrig haft et egentligt stort grøntsagsbed, men kun drivhus, krukker osv.
Lad os sige jeg planter en række gulerødder og sætter en række løg.. Luger man så kun mellem rækkerne, eller luger man også mellem hvert løg og mellem hver gulerod?
Vh
Jakob
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 19. marts 2016 kl. 0.59
Alt ukrudt skal luges væk. Ellers tager det jo kraften fra det du gerne vil dyrke. Håndlugning er nødvendigt mellem afgrøderne.
Sørg for at fjerne ukrudtet inden det sætter frø.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. marts 2016 kl. 1.05
Mens planterne er helt små, ville jeg kun luge mellem rækkerne ellers ryger de bare op sammen med ukrudtet.
Når gulerødderne er nogenlunde på tykkelse med en blyant, skal de tyndes ud og så er det naturligt at luge samtidig.
Mellem løgene skal der også luges, når de har godt fat i jorden og skal hyppes. Hvis din jord er løs kan du hyppe ret tæt på løgene med et hakkejern og så relativt let pille ukrudtet væk bagefter.
Skrevet af: Mette Lund, 19. marts 2016 kl. 7.33
Med fare for at lyde dum- skal løg hyppes? Det har jeg aldrig gjort og jeg har haft løg i flere år. Jeg troede kun at det var kartofler der skulle hyppes.
Skrevet af: Henry G., 19. marts 2016 kl. 8.16
Mette jeg er enig med dig i at Vibeke er kommet lidt på afveje med at Løg skal hyppes, samtidig vil jeg mene at det er for sent at luge i rækkerne når gulerødderne er 7mm tykke, jeg begynder når planterne har fået de første blivende blade, så man kan se forskel på "vilde" og "tamme" planter. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2016 kl. 8.21
Har heller aldrig hyppet løg, hvorfor gør du det Vibeke?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. marts 2016 kl. 8.56
He he, fordi det lærte jeg af min far. Formentlig for at den øverste del ikke skal blive grøn, hvilket jo ret beset ikke betydet noget i modsætning til kartofler. :-)
Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2016 kl. 9.22
Man kan slå småt frøukrudt ihjel på 2 måder. Enten ved at trække det op, eller ved at dække det til med løs jord.
Det har været kendt fra gammel tid, at det nemmeste er at dække det til, når afgrøden har fået en vis størrelse og man hypper jord ind omkring på det rigtige tidspunkt. Det kan ske manuelt eller med maskine.
Skrevet af: Jakob Jensen, 19. marts 2016 kl. 9.27
Tak for alle svarene :-)
Så blev man lidt klogere
Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2016 kl. 9.34
Hans, ved radrensning opnås vel begge metoder eller?
Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2016 kl. 9.45
Vi er nogle, der har lært at stille og køre radrenser, da der blev luget sukkerroer med håndkraft på Lolland-Falster . Det var værdsat.
Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2016 kl. 10.17
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2016 kl. 10.32
Med langt eller kort roejern ?
På L-F måtte der kun bruges kort ved tyndingen og langt ved anden og tredje gangs hakning.
De bedste polske familier kunne luge 5-6000 l. fv. om dagen med kort jern, hvis de var renset rigtigt.
Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2016 kl. 10.58
Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2016 kl. 11.11
Alt roearbejde på de store gårde var på akkord. De havde de samme rækker ved både første, anden og tredje gangs lugning. Mange polske familier tjente rigtig mange penge dengang i roerne.( Også ved optagningen med håndkraft. )
Så kom vi uden for havehækken igen. Undskyld. :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2016 kl. 11.34
Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2016 kl. 11.55
Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2016 kl. 12.16
Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2016 kl. 13.07
Skal vi tage et enkelt indlæg til.
Det tidligste, jeg kan huske er fra krigen og lige efter. Sukkerroer blev gravet op med en kort "Roeløfter" i den ene hånd og trukket i toppen med den anden. Toppen hugget af med en krum roekniv og begge dele samlet i bunker.
På de store gårde var det almindeligt, at der var 100-120 td.ld. sukkerroer, der blev ordnet på denne måde.
Ikke mere fra min side ;-).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Luger man kun mellem rækker?