Forum

Højbede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Dixen, 17. marts 2016 kl. 3.08

Hej alle

Kunne godt tænke mig at bygge to højbede i min ferie, derfor tænkte jeg om der var nogen af jer der ville vise jeres til lidt inspiration :-)

Mvh Camilla

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. marts 2016 kl. 23.37

Hvis du i søgefeltet (øverste højre hjørne) skriver højbede kommer der en del links. både med foto af en del bede men også nyttig viden om jord osv..

rigtig god arbejdslyst :-)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 18. marts 2016 kl. 6.51

Jeg har valgt en hurtig og relativt billig model: Vendt græstørv svt. bedet. Købt lægder og brædder. Samlet rammen før jeg satte den over det opgravede stykke. Sat lægder for ca. hver 60 cm. på siderne og i hjørnerne selvfølgelig. Lægderne stikker lige så dybt i jorden, som bedet er højt over jordoverfladen. Så lagde jeg rammen hen over bedet, gravede ud til huller til lægder, satte bedet i og det var det. Jeg havde en masse jord fra krukker mm. der hældte jeg i bedet og resten kommer lidt efter lidt når jeg fylder kompost på. Håber, at det var forståeligt. Jeg brugte ubehandlet træ, så jeg regner med at skulle udskifte rammen om nogle år, ellers beholder jeg bare bedet uden kant, det kan formentlig holde formen til den tid- jeg har valgt kun at gøre det 20 cm. højt.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. marts 2016 kl. 9.19

@Mette
Du behøver ikke stolper i jorden. Bedet skal nok blive stående når der er kommet jord i ;)
Men er bedet f.eks. 90 cm bredt er det vigtigt, også selvom det blot er 20 cm højt, at sætte tværstivere i. F.eks. for hver 60 cm.
Det kan være snore, wire eller lign. (trykket er jo kun udad).
Er det ubehandlet gran- eller fyr holder det ganske få år.
Egetræ holder bedst ved konstant jordkontakt.
Men under alle omstændigheder er du igang.
Og vigtigst af alt, så er du igang med at lave en køkkenhave jord, som du kommer til at blive rigtig glad for, når højbedet skal udskiftes.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. marts 2016 kl. 19.17

Mine højbede er blot rammer af sibirisk lærketræ.(120x400 cm) Før jeg lavede dem, gravede jeg hvert forår køkkenhaven igennem og vendte jorden, men som bruger på Havenyt fandt jeg ud af, at det ikke var den korrekte metode. Nu bliver jorden bare løsnet med en greb. Meget nemmere end alt det graven :-)
Hvis du med højbede er mere ovre i kategorien plantekasser, skal du tænke på, at du kommer til at skulle vande meget i løbet af sommeren.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2016 kl. 19.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. marts 2016 kl. 19.49

Jorden i rammerne er lidt højere beliggende end den omkringliggende jord, men vi kan måske kalde det for et lavt højbed Frank ;-)

Nyt svar til emnet »Højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider