Forum

Plantning af æbletræer.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. marts 2016 kl. 11.35

En velkendt forretning med med en lille sort hund i logoet har haft tilbud på frugttræer.
Ikke fordi vi mangler frugtræer (!). Men fordi prisen næsten var for god til at være sand.
Så nu har jeg plantet de tre træer.
Jeg troede det var barrods. Men det er det ikke.
Så skal træerne vandes efter plantning, selvom der er fare for frost?

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2016 kl. 15.46

Bortset fra vanding ved plantning skal der vel ikke vandes før træerne er sprunget ud og derefter løbende hele det første år.

Vanding ved plantning giver rødderne jordkontakt.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. marts 2016 kl. 19.01

@Tom
Tja. Men skal træerne have vand nu?
Hvad skal de bruge det til. Der er vel ikke begyndt at trække vand op i frugttræerne endnu.
Eller hvordan?

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2016 kl. 20.03

Næ, de skal ikke bruge vand, men vand når du planter (pottekultur?) dem, hvis du vil give dem en god start. Røddernes kontakt til jorden er vigtig at få etableret - det er én af grundene til at efterårsplantning af træer og buske ofte forløber bedre end forårs ditto. Vi glemmer at vande rettidigt ved de forårsplantede....

Du kan også lade være og håbe på tilstrækkelig med naturlig nedbør, men hvorfor dog løbe den risiko ?

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. marts 2016 kl. 20.55

Jeg graver et hul som er mindst dobbelt så bredt og dybt som rodklumpen og blander noget kompost i den jord som fyldes tilbage. Rodklumpen brækker jeg lidt op for at stimulere ny rodvækst og modvirke at rødderne bliver ved med køre rundt om sig selv. Jeg vander ikke planter sat i efterår/vinter før der kommer en tør periode i forsommeren. Jer tror nu heller ikke det skader at vande straks.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. marts 2016 kl. 21.01

@Claus K. Madsen
Det er mere fordi jorden er så våd i denne tid. Tung og våd.
Jeg har også blandet hel- og halvomsat kompost i jorden og plantehullet er også ganske stort (tre- fire gange større end en alm. potteklump. Der har stået et andet æbletræ samme sted tidligere).
Så jeg tror, at jeg løber risikoen fremfor træet skal stå i vand som det ikke kan bruge til noget.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. marts 2016 kl. 9.21

Som mange andre planter skaber æbletræer jordtræthed. Man skal derfor ikke plante nye æbletræer, hvor der tidligere har stået et æbletræ, medmindre jorden bliver skiftet ud.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. marts 2016 kl. 8.02

@Mogens E.
Det har du ret i. Plantehullet er også - både i dybde og omkreds flere gange større end klumpen.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. marts 2016 kl. 9.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. marts 2016 kl. 16.59

Jordtrætheden kan vare i adskillige år, ofte 5 år eller mere, efter at kulturen er fjernet. Perioden afkortes ikke ved at der dyrkes andre kulturer på arealet. Symptomer udover væksthæmninger er: mindre blade, evt. rosetdannelse og reduceret rodtilvækst. Det sidste kan være forbundet med deformerede rødder og fortykkede rodspidser. Dårlig rodfunktion formodes at være den primære årsag til væksthæmningen. Væksthæmningen kan i alvorlige tilfælde være særdeles kraftig og kan altså have en stor virkning på frugtudbyttet.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. marts 2016 kl. 17.15

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2016 kl. 19.32

Fænomenet jordtræthed er vist ikke fuldt forstået. Det er jo nok flere faktorer som kan have forskellig vigtighed alt efter arten. Nematoder nævnes ofte som en sandsynelig årsag. Mangel på et eller flere mikronæringstoffer er også en mulighed. Det kan evt. også skyldes stoffer som er udskilt af det gamle træ (allopatiske stoffer).

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. marts 2016 kl. 19.42

@Claus K. Madsen
Nematoder kan klares med Tagetes.
Tagetes har jeg i mange år brugt. Bl.a. når der skal plantes roser hvor der tidligere har været det.
Om jordtræthed kan klares med Tagetes ved jeg ikke.
Men det er min erfaring, at Tagetes er tæt på at være et vidundermiddel, når der skal plantes nyt.
Men jeg ved ikke, om Tagetes rækker til, at jorden ikke behøver at skiftes. Selv planter jeg sjældent (vist aldrig) planten i jorden, som der graves op fra plantehullet. Der plantes i jord/kompost fra beholderen blandet med delvist omsatte kviste og grene og så grus i en passende mængde.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. marts 2016 kl. 20.49

Jeg var ikke klar over, at jordtræthed skulle være et problem for Bøg, man anbefaler ligefrem af "pode" plantejorden med jord fra bøgeskov/ eller blot med jord fra et område med bøg. Det skyldes jo mykorrhiza, som Bøg har symbiose med.

Jeg gik rundt og troede man vidste alt om jordtræthed, at det skyldes stoffer udskilt af planten selv for at forhindre opvækst af eget yngel, som dermed ville true forældreplanterne. Altså det som Claus oplyser benævnes "allopatiske stoffer".

Er det ikke kun et fænomen tilknyttet en bestemt gruppe af planter?

14 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. marts 2016 kl. 21.38

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2016 kl. 22.44

@Tom, man ved vist også rigtigt meget men det er en diagnose som kan have flere årsager. Evt på samme tid. Derfor ser man stadig forskning i årsagerne.

Specielt for æbler er svampe vist nok hovedårsagen, men nematoder her også en del af skylden..

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. marts 2016 kl. 10.10

Jens Thejsen har skrevet denne artikel om at bruge tagetes mod nematoder. Den er en del år gammel, så der kan være kommet yderligere forskningsresultater.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/293.html

17 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2016 kl. 10.36

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. marts 2016 kl. 11.44

@Frank Chr.
Fidusen ved Tagetes (bl.a. "alm.") er, at nematoder har disse som foretrukken fødekilde.
Uanset hvad der plantes, vil nematoder søge Tagetes.
Det er vel den virkelige fidus :)

19 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2016 kl. 13.08

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. marts 2016 kl. 16.10

@Frank
Jeg er ret sikker på, at du har ret. Der skal være tagetes i renkultur, hvis det skal virke.
Så vidt jeg kan finde frem til, men det lyder også mest sandsynligt i mit hoved :-)

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. marts 2016 kl. 17.41

Er der så ikke noget med at det er en bestemt type tagetes som virker bedst.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2016 kl. 18.52

Nyt svar til emnet »Plantning af æbletræer.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Plantning af æbletræer.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider