Forum

Asparges og hvidløg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 10. marts 2016 kl. 6.42

Jeg har 2 spørgsmål som I måske kan hjælpe mig med:
1:Jeg har ikke det store held med hvidløg. Jeg sætter dem i oktober og de kommer fint op. Men her til foråret falder de sammen og der kommer kun et par enkelte sølle hvidløg ud af det. Sætter jeg hvidløgene for tidligt? Alm. løg trives rigtig godt i samme bed, også vinteren over, hvis jeg har glemt dem!
2: Jeg satte asparges som barrodsplanter sidste forår. De blev rigtig store og flotte henover sommeren. Kan jeg høste lidt her til foråret eller skal jeg væbne mig med tålmodighed og vente endnu et år? Jeg går ud fra, at barrodsplanterne er 2 år, når man sætter dem?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. marts 2016 kl. 11.18

Dine problemer med hvidløg kan evt. skyldes at du bruger importerede "konsum" løg som sætte løg. Altså hvidløg fra supermarkedets grøntafdeling.

Mine hvidløg nedenfor er også sat i det sene efterår, men det er sorter som passer godt til vores klima. Hos mig giver "Vigor" det bedste udbytte.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. marts 2016 kl. 13.19

Hej Mette Lund

Om asparges: Vurder mængden og størrelsen af skud, der kommer i maj måned.
Hvis du har givet planterne masser af næring i vækstsæsonen 2015 så de kvitterer med mange og kraftige skud kan der ikke ske alverden ved at høste "til glæde og begejstring".
Men stop i tide - og det er med udgangen af maj !
Så der sikres rigelig og kraftig skudvækst så der er gode muligheder for næringsopsamling i rødderne gennem vækstsæsonen fra juni til oktober.
Har du derimod valgt at tilføre plantenæring i 2015 til den sparsommelige side (og planterne derfor ikke sætter så mange og heller ikke så kraftige skud vil det være klogt helt at lade være med at høste i vækstsæson 2016.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 10. marts 2016 kl. 15.46

Hej Claus. Du kan godt have ret i din teori. Da jeg kom på den lokale planteskole så ejeren helt uforstående på mig og foreslog at jeg satte hvidløg fra supermarkedet. Jeg kan ellers bedst lide at købe hos de lokale handlende men næste år finder jeg en planteskole med et bedre sortiment.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 10. marts 2016 kl. 18.37

Mette, nu kan jeg jo ikke se hvor i landet du bor, men Irma har nogle hvidløg i grøntsagsdisken, som et rigtigt gode. Det er en dansk hvidløgsavler, der dyrker økologiske hvidløg. De bliver virkeligt flotte og kan selvsagt fint klare det danske klima. Men der er selvfølgelig også mange gode leverandører på nettet.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. marts 2016 kl. 22.22

Ak ja, hvis bare planteskoler var de eneste butikker hvor man alt for ofte går forgæves efter kyndig vejledning.

Jeg har enkelte gange set sættehvidløg af de sorter jeg gode erfaringer med på de bedre planteskoler. Dog aldrig på det optimale sættetidspunkt (om efteråret).

Jeg købte et sortiment med 5 sorter her:
www.xn--hvidlg-vin-4cb.dk/butik/sattehvidlog.html
Det er mit indtryk at de har været foregangsm/k for hvidløgsdyrkning i Danmark og lagt et arbejde i at finde de bedste sorter.
Af de 5 sorter gav Vigor de største løg hos mig. Thermidrôme var næsten lige så god. På andre jordtyper kan resultatet være anderledes, så det er en god ide at teste flere sorter.

Løgene fra Irma kan meget vel komme samme sted fra og må under alle omstændigheder være OK hvis de er dyrket i Danmark.
Man har dog en større sikkerhed for at sætteløgene er sygdomsfrie hvis man køber dem som sælges som sætteløg.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. marts 2016 kl. 6.38

Det lyder som noget jeg skal prøve til efteråret. Nu er løbet jo kørt for i år, desværre

Nyt svar til emnet »Asparges og hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges og hvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider