Skrevet af: Willy N, 24. februar 2016 kl. 18.22
Når artiskok er spiret og fået de første par kronblade, kan de så sætte ud i frostfrit drivhus og forsætte udviklingen?
Skrevet af: Ayoe B. P., 2. marts 2016 kl. 17.07
Følger lige med her. Mine er også lige kommet et par millimeter op. ;-)
Skrevet af: Tom Andersen, 2. marts 2016 kl. 18.43
Kender til problematikken, når pladsen i vindueskarm m.m. bliver for trang :)
Jeg har ikke prøvet at sætte nyspiret artiskok i koldhus, så det kan jeg ikke hjælpe dig med. Hvis du kan bruge det til noget i din situation, kan jeg oplyse, at de 1-års artiskokker jeg har til overvintring i koldhus (slået ned, barrod) skyder med nyvækst nu.
Kommer der hård frost uden tildækning er jeg dog ikke i tvivl om udfaldet :)
Skrevet af: Willy N, 4. marts 2016 kl. 8.01
@Tom
Hvad mener du med slået ned?
Skrevet af: Willy N, 4. marts 2016 kl. 8.15
Jeg har lige været ude og se på en artiskok jeg satte ud i koldhus for en uge siden.
1) Den er ikke vokset.
2) Den er blevet kraftigere.
3) Der er kommet nogen "blærer" på to blade.
4) Min. Temp. +3 gr. og max. +22 gr.
Jeg flytter resten ud.
Det ser ud som den ikke vokser i højden. Men at planten bliver kraftigere. Foruden pladsen i vindueskarmen frigøres så løber planten heller ikke rasende i vejret og bliver spinkel.
Skrevet af: Tom Andersen, 4. marts 2016 kl. 15.14
@Willy
Gravet op på friland, sat mange i fælles hul i et bed drivhuset, dækket med lidt tør jord, blade og fiberdug. Hele øvelsen gik ud på at overvintre dem frostfrit.
Hvis jeg ikke snart finder tid til at potte dem går de til af mangel på vand.
Skrevet af: Willy N, 4. marts 2016 kl. 15.51
Mine lader jeg stå.
Men det resultat at de aldrig når at blive gamle. 2-3- 4 år og så rådner de fordi vinteren er våd eller jeg ikke har set til dem og de er blevet dækket af en klæbrig våd bladmasse.
I år planter jeg dem med toppen 5- 10 cm. over jorden og ligger grus de øverste 15-20 cm. Så må jeg se om det går. Et A tag har jeg også overvejet at dække række over med, så de ikke bliver så våde.
Jeg har ikke plads til dem i drivhuset.
Det griber sgu hurtigt om sig, sådan noget havearbejde og fylder bestemt ikke kun i bedene.
Skrevet af: Tom Andersen, 4. marts 2016 kl. 16.25
@Willy
Det er planen at plante dem på et blivende sted, men det sted blev jeg ikke færdig med at forberede, så derfor overvintringen.
Jeg har lavet planter af alle de sorter jeg kunne opdrive og når de er plantet ud bliver det de sidste artiskokker jeg sår :-)
Ud over en særlig udvalgt vokseplads og jord, bliver vinterdækning det eneste særlige hensyn fremadrettet. Dem - om nogen - der overlever i årene der kommer, ja dem beholder jeg. Jeg/ vi spiser artiskokker, men vi er ikke så vilde med dem, at vi gider/ har tid til at så dem hvert år. Jeg har én plante, som har stået samme sted i nogle år nu - inklusive en rigtig vinter :)
Skrevet af: Willy N, 4. marts 2016 kl. 16.36
@Tom.
Ok.
Jeg sidder lige og ser på det og jeg tænker, at jeg laver et "A" tag til at stille på jorden med halmmåtter. Det kan man sikkert godt holde ud at se på hele vinteren.
Vi kan godt lide artiskokker og bruger dem i pizza, omelet, "råt" m.m. Men problemet er, at de skal have nogen år på bagen for give nogen blomster der fylder noget.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spiretemperatur… igen